onsdag 25 april 2012

100 märks inte ens

Molly älskar att träna här .... i LOA:s björkpark
Här finns naturliga hinder, spännande ställen där husse kan gömma saker hon får leta rätt på....
... "Här kan jag hålla högsta fart trots hindren, och har full koll på var husse är!"

Snabbhet, koordination, acceleration .... 
Så härligt att se när en hund mår bäst, blank i pälsen, spelande muskler, fokuserad blick

Nånstans mellan 700 och 1000 träd, Glasbjörk och Vårtbjörk, som Lasse under lång tid gallrat och skött om. 
"När jag kom hit var här bara en slyskog, ogenomtränglig, men jag gallrade, lämnade björkarna och så har det fortsatt."

Nu har Lasse byggt en bastu längst ner mot sjön. . Här kan Lasse både njuta av vandringen genom björkskogen innan badet och komma i rätt stämning innan bastuångan.

Nu har LOA gallrat ut ett 100-tal björkar, men tagit dem så att det är omöjligt att se att det blivit glesare, men man anar att det kommer mera ljus genom björkskogen.
"Hur väljer du ut vilka björkar du ska ta bort", frågade jag Lasse.
"Jag tar bara de björkar som slutat växa, för sen blir de inte vackra längre"
"Men hur vet du när de slutat växa?"
"Man ser det i toppen på trädet, Kvistarna som krullar till sig, liksom!"
Då är man expert!

2 kommentarer:

  1. Så otroligt fint han har gjort det och så härligt att se Molly rusa fram där. Jag längtar efter att träffa henne.

    SvaraRadera
  2. Terve ! Några kan göra några inte. Det är sant. Måste leva tillsammans med skogar och som här Lasse med björk. Det är som bäst skogodling. Jaa, det är ekologist och alla kan njuta, så Molly också och vi grannar. "Silmä lepää" menar "ögon vilar" eller bättre säga njutar. Och så mycket ved, ka värma under många kalla vintrar. Vem kan ta hand om de gamla gravarna i närheten ? Det är synd om ingen. Vi kan inte leva kommande om vi inte förstor förgången. Det är helig platsen. t lapp i Sirkka

    SvaraRadera