söndag 5 augusti 2012

Tidsmaskinen

Vill du förflytta sig till 1300-talet ska du ta en tripp till Vadstena
..........." Vasstena", ska man visst säga, enligt en trogen besökare!

Ute lyste solen men inne i Klosterkyrkan är allt sig likt, samma halvmörker och ekande mässande fökunnelse, samma gråkappor med krökta ryggar och sänkta blickar 
Nu ska jag i ärlighetens namn, erkänna att det var en superHÖGkyrklig ordern som hade sin festivalvecka när vi gjorde vårt besök, men det heter säkert RiksKonvent och inte så simpelt som festival?! Är det högkyrkligt så ska det märkas! Dessa svartrockar och gråkåpor "färgade" säkert upplevelsen.

Gustaf Wasas son Magnus är begraven här, men då var kyrkan redan 250 år.

Att det är länge sedan det begav sig, vittnar också detta "fingerkors" om. Alla som dragit sitt finger i korset i stenen har gjort att korset nu är centimeterdjupt,
.
Undrar om Heliga Birgitta visste om att hion skulle bli en kändis och turistmagnet 700 år efter sin död? Lite häftigt om man tänker sig att man år 3000 skulle vasllfärda till Konvaljbacken?!

Slottet har också stått pall genom åren. Tänk att ta sig en simtur i vallgraven varje morgon............... eller kanske i Vättern, bara ett stenkast bort. De hade ju ofta utedasset rakt ner i vallgraven. Tänkte inte på det.

Inget neon och annan prålig reklam utan stilrena vackra "1300-talsskyltar".....
....... gick man till frisörn på den tiden?
Igår trodde min dottetdotter att jag är fördd på 1300-talet, 
när jag berättade att mobiltelefoner inte fanns när jag var liten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar