söndag 9 januari 2011

"Du blir aldrig färdig.....

..................... och det är som det ska!": skrev Tomas Tranströmmer.

Taket behöver skottas?
 Veden ska huggas? Huset ska städas? Tvätten ska tvättas? Osv osv. Det tar aldrig slut....... och det är kanske det som är meningen med livet. Det kanske inte är märkvärdigare än så?! ........... men jag märker ju också att om jag inte tvättar den dag jag tänkt, så är det inte så mycket mer tvätt till dagen därpå. Taket kanske inte behöver skottas .... inte idag i alla fall. Det kanske blir så många plusgrader, att snön rasar av själv? Har det kunnat snöa i fem veckor i sträck är väl 5-6 plusgrader inte för mycket begärt? Undrar hur mycket taket håller för? Jag läser några sidor ur "Vargen - den jagade jägaren" istället. ........... för "görat" tar ju ändå aldrig slut. 
Ibland har jag haft för mig att: "Gör jag det här idag så är det gjort och jag slipper det imorgon"...... men blir det tid över nästa dag? Nix! Då gör jag en massa annat dagen därpå som jag egentligen skulle göra ytterligare en dag framåt ............. och så där håller det på. Dessutom märkte jag att jag skulle ha gjort en massa, som jag egentligen aldrig skulle behöva göra........ Döden arbetsbefriar ju en dag!
När man idag pratar om hur omöjligt det är att få "livspusslet" att gå ihop, så gör man det i en tid, när man har alla förutsättningar, som föräldrar aldrig tidigare haft (föeäldradagar, VAB, maskiner av alla de slag, unga friska mor- farföräldrar, få barn osv osv) Allt för att göra livet lätt...... men vad händer?...... jo vi fyller det med annat, så vi hinner ändå inte ta fram boken som vi VILL läsa eller vara med barnen som man VILL.. Per tidsenhet skulle det räcka att vi gjorde 20% idag av vad vi gjorde 1960 och ha samma levnadsstandar.......... som vi hade då. Jag tyckte att jag hade väldigt hög levnadsstandard 1960, men det tyckte jag 1960. Nu tycker mina barn att jag hade en löjligt låg levnadsstandard då, när jag berättar hur flaschig Taunus 17M:s nya bilmodell var eller att vissa i byn kunde se Wilma Rudolf springa 100 meter på OS i Rom, springa som ingen annan varken före eller efter, och se det direkt i TV-apparaten.  .
Felet är inte att vi måste välja mellan en Thailandsresa per år, en plattare TV eller att jobba 80%, för att vara mer med barnen................. utan att vi "måste" göra både ock ....... och göra det några år innan vi har råd med både ock........... och när vi kommer dit att vi skulle ha råd, så har det kommit någon ny ännu plattare TV eller ännu häftigare resmål, som gör att vi skjuter det där med att gå ner i arbetstid på framtiden och lägger det i högen som skuldbelägger oss istället.

2 kommentarer:

  1. Efter ett riktigt häftigt snöoväder började min svärfar handskotta körvägen(för häst och stötting)från Älgsjö till den skogsavverkning han höll på med. Han skottade varje dag i tre veckor. Vad hände sen ? Eftersom det var på vårvintern ville det sej inte bättre än att det blev riktigt varmt och all snö tinade bort och körvägen blev oanvändbar ändå. Min kommentar: "Jag skulle aldrig ens börjat skotta".Hälsn Pelle

    SvaraRadera
  2. Samma sak hände mig igår, Pelle!
    Jag skottade taket i 2,5 timmar. Slitsamt, men med den vackraste utsikten! Solsken. På vissa ställen var drivorna som skorstenen och läget på åsen skapat 110 cm. Skaren var säkert 2 mm. Borde hålla för skidåkning idag. ......... umdrar om det håller för Molly.
    När jag kom ner, genomblöt av svett, kokade jag kaffe och slog på radion. Där intervjuades en försäkringsbolagschef, från mitt eget bolag dessutom. Han sa: "Att skotta snö från tak på vanliga småhus eller villor är helt onödigt. I fjol var det inte ett enda tak från annat än stora tak (idrottshallar, ladugårdar, industritak odyl) som rasade in"
    Jag hade skottat helt i onödan! Varför sände man inte intervjun dagen innan?! ........... eller varför sköt jag inte på skottningen till idag.
    Nu missade jag istället SPF.......... men fick en massa solsken och vackraste utsikten.

    SvaraRadera