måndag 16 januari 2012

Klickerträning

Som Lärare i hundtjänst har jag använt klicker, som träningsredskap, för "instrumentell betingning".
Det är en träningsmetod som fungerar utmärkt på alla varelse med hörselförnimelser.
Man använder det på hundar, månniskor, kaniner ja till och med varelser som man inte trodde kunde lära sig något, som grodor.

Nu hade jag tänkt låta Missa få del av denna träningsmetod. 
Det första kunskaperna blir "Nu FÅR jag gå in". 
Det är ju en viss skillnad att BEHÖVA gå in och FÅ gå in!
När det för mig är; "Nu måste Missa komma in!"
ska det för Missa betyda; "Nu får jag komma in!"
Hittills har träningen gått fint.

1 kommentar:

  1. Hmm..ja du får ju kunskaper..av din katt HUr du skall gå till väga..för att det skall funka ..med ditt klicker. :0) Lycka till kram

    SvaraRadera