söndag 1 maj 2011

Vintern ra....?

Detta är  är första inlägget i en tradition. Man brukar säga att en gång är ingen gång, två gånger är en ovana och tre gånger är en tradition. ........... Även om detta är första gången, så ska det bli en tradition! Jag tänkte såhär: om jag går upp på berget varje 1:a maj och tar några bilder vid 12-tiden och lägger ut dem här så  kan du se hur längt våren har kommit,............. och även jag själv kan kolla den dag som  minnet börjar svikta.

Utöver havetär inte ett isflak så långt ögat når. Högbonden ser inbjudande ut! Varifrån är Högbonden vackrare än från vårt berg?

Björkens blad är musöronstora!

Att även luften är av högsta kvalitet visar dessa skägglavsbehängda granar! Skägglav finns inte där luften är förorenad. Har du sett skägglav inom tio mil från av Röönskärsverken.......... eller i Ruhrområdet?
....... men skägglav finns ju på fler platser om än allt svårare att få se..........

... men har du någonsin skådat björkar som är skägglavsbehängda??

.. så högst uppe...........
Tur att inte Pelle har lätt för att få svindel, när han kollar in utsikten lååångt därnere........ 
... tur att hundarna har självbevarelsedrift och inte  "kliver över kanten"

 ...och jag kan  se mitt Konvaljbacken i sin skogsdunge,............ 
med milsvida skogar, berg och dalar som betagande fond! 
Även sjön är nu helt isfri.

Det du! Undrar hur det ser ut nästa 1:a maj?





4 kommentarer:

  1. Hej Vilken vacker utsikt..musöron har vi inte sett till än här ,men väl skägglaven.En fiffig tradition du kommit på,och vilken framförhållning..
    att få lite minneshjälp med åren ... :0) Kram

    SvaraRadera
  2. Men finaste du vilken vacker utsikt förstår att du valt att bosätta dig på denna underbara plats!
    Ha en riktigt härlig vecka!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  3. Nog har jag anlag för svindel alltid, men du kom aldrig så nära att du såg "hyllan" 3-4 meter nedanför kanten. På bilden ser det farligare ut än det egentligen var.
    Ha de Pelle

    SvaraRadera
  4. Det var en bra idé, du får en bra kondition på köpet 8kanske du redan har det) .. Fin utsikt du har där! Jag har sett lav men minns inte om det var på björkar.. Tänker vad jag sett i Dannemora där träden ser ut så där, ska gå genom mina bilder och titta efter.
    Ha en fin vecka
    Kram/Raya

    SvaraRadera