söndag 9 december 2012

Svart på Vitt

Lite avbrott i snöskottningen.... 
jo jag kan ju låta min Nikonkamera göra rätt för sig lite..
men vad gör sig på bild i detta eviga snöande?
 Ingen gör sig bättre mot den vita snön än Molly!
"Knivskarp profil!!!.......som Ville Vesslas

 Och som att hon gillar att vara på bild. Tar jag 10 bilder kan jag använda 8.

Hon gillar snön.......
men alla andra väderlekar också.
Hon gillar ALLT som husse gillar!
Om jag en dag säger: " I dag stannar vi inne hela dagen för jag vill hinna skriva en sak färdigt", så tycker hon att det är ljuvligt att slippa gå ut... och vill jag ut i skogen när det "regnar småspik",..
så tycker hon: "Lite regn och blåst härdar!! Ljuvligt att vara ute i naturen!"

När jag är ute och reser frågar många mig om vilken ras Molly är, för att de ska kunna skaffa en likadan hund.
Jag brukar svara sanningsenligt att hon är "the one and the only!" Den enda i sin "ras" eller det bästa av de fyra raser som haft förmånen att få bilda Molly,
Och hon har fått det bästa från var och en av de fyra raserna.
....det enda som kunde vara bättre är namnet, dussinhundnamn, men det hade hon med sig när hon 8 månader gammal kom till Konvaljbacken.
Skulle jag för 10 år sedan ha fått i uppgift att teckna den vackraste hund jag kunde i min fantasioch erfarenhet komma på, skulle den hunden ha varit exakt som Molly!

Molly är min 10;e hund. 
De tidigare har varit Schäfrar, Kelpie, Rottweiler, Border Terrier, Flat coated retriever, Engelsk Setter
Molly: Border Collie, Lapphund/Schäfer, Sibirien Husky
....och varje ras´ bästa egenskap har hon fått!
Mankhöjd: 45 cm Vikt 24 kg.... 
smärt.........perfekt storlek, får lätt plats under ett buss- eller tågsäte
Pälsen har hon fått av Lapphund och Husky........ blanksvart, med vit bringa, (Polerar du hennes päls med sämskskinn?....varje dag?)
- Inte för mycket, mat (Coops billigaste torrfoder, rejält med motion, mentalt ARBETE och MYCKET kärlek, ger en blank och fin päls!

,....och välbefinnande!

Ögonen är mörkbruna och skarpa, men lugna utstrålar vänlighet , trofastheten lyser.
Öronen från Schäfer och Lapphund, proportionerliga!

Mentalt:
Arbetsmoralen från Schäfer, arbetsglädjen och uppfattningsförmågan från Bordern, 
Trofastheten tror jag kommer från Lapphunden.
Springer vackert som en gudinna.... kommer nog från  Huskyn
Kan springa en hel dag i djup snö! ingen snö fastnar i pälsen,
Även när jag gömt föremålet hon skall söka under all snö tar det bara några sekunder för henne att leta rätt på den vita lilla massiva bollen.
Att tre av rasserna är vallhundsraser gör att hon alltid har ett öra och ett öga på husse.
En fantastisk hund!
I fjol fick Molly en katt i julklapp.....undrar vad hon får i år!?
"Kul har katta varit....hur som helst!" 

10 kommentarer:

  1. Hej Ingemar.
    Molly ser ut att vara en härlig hund, det finns nog inget trofastare djur än hundar.
    I morgon kör vi norrut så jag vill passa på att redan idag önska dig och din familj inkluderat vackra Molly en riktigt trevlig jul och ett gott nytt år.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Hejsan Ingemar!
    Visst är det härligt att se hundars glädje över snön, jag måste erkänna att jag inte riktigt delar deras glädje över det här vita som envisas komma under vintermånaderna.
    Då är det dags att önska dig en God jul och ett Gott Nytt År och så säger jag väl på återseende här på bloggen nästa år.

    SvaraRadera
  3. Fick Molly en katt ifjol kan hon väl få lite go hundmat i år.
    Kram på er båda.

    SvaraRadera
  4. Ja, du har en härlig hund Ingemar. Själv har jag ju min favorittjej Exa. Glad sprallig och envis men väldigt snäll. Dock inte så bra drillad som Molly. Mitt tålamod räcker liksom inte till. Tur att vi har Madde som försöker hålla pli på både Exa och oss.

    SvaraRadera
  5. Halloj i julstöket, Vilken vacker profilbild på "vovven" verkar vara en underbar "ras".
    Ha det gott/Yvonne

    SvaraRadera
  6. Hej!

    En lite konstig fråga kanske men hur mäter man mankhöjden, har haft en diskussion med en vän om detta? Vi var båda tvärsäkra rörande vårt eget ställningstagande. Avgör du! Spännande!
    Molly är onekligen en toppenhund både mentalt och till det yttre. Blandade hundar blir ofta fina

    Hälsning/Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!

      Om du känner bakom halsen på din hund, där frambenen via en del "länkar", kommer upp mot huden....DÄR är manken!
      Det är så man mäter hästar och hundar bla.
      eftersom en häst eller hund kan hålla huvudet vid marken eller högt, kan man inte mäta på hjässan, som man gör med oss tvåbenta.
      KUlla att du frågade.

      Ha det GÖTT!

      Vänligen!

      Ingemar

      Radera
    2. Tack för det svaret! Ingen av oss hade helt rätt utan vi fick lära oss något nytt.Många har säkert ett osäkert begrepp om vad som exakt mank och mankhöjd står för, särskilt nu för tiden när inte många av oss kommer från landet.

      Hälsning Anna

      Radera
    3. Roligt, Anna, att du är frågvis!
      Det är bara att fråga på....om det är något frågetecken som behöver rätas ut!...men gör det med mejl till ukbacken@live.se
      Så att jag inte missar den.
      Hoppas nu att snöandet ger sig!......men Molly har inget emot det ymmniga snöfallet.
      Kram
      Ingemar

      Radera
  7. Vilken kärlekshyllning till din fina Molly! Och dina foton är fantastiskt vackra på henne. Ja, jag är övertygad att min border collie skulle bli helförtjust i Molly. Hennes blandning är verkligen brokig men hon har tydligen fått det bästa av alla raserna.
    Min border kommer från Nya Zeeland och är en cool kille med urstarkt psyke. Jag har tidigare haft bc och de kan vara lite stressade, speciellt om de inte får jobba. Egentligen ska alla hundar ha tillgång till arbete som passar rasen för då infinner sig harmonin.

    Nospussar och kramar
    Cia

    SvaraRadera