söndag 19 augusti 2012

Kakor... så långt ögat når

Jag visste inte vad det var när min bror ibjöd mig till kakfrossa i Gräsmyr Bygdegård. Det man inte vet, men har chans att få vate måsta jag bara ta reda på. Så nyfiken är jag.

Detta är "Kakfrossa"
Kakor så långt ägat når, 52 sorter den ena godare än den andra.
Min svägerska hade bakat 7-8 sorter, så dem kunde jag hoppa över. Får ju smaka dessa kakor hemma hos dem. Jo, tårtan jag inte kunde avhålla mig hade hon gjort (vem annars!?) och den var jätteGOD!
Nu är jag sådan att jag inte kan äta mer än tre-fyra kakor och kunna skilja den sistas smak från den förstas....... till slut smakar alla bara "kakor". Mina kakor var noga utvalda... med ögat! Man säger ju att man äter med ögonen. Det var inte lätt att välja
En av mina fyra kakor var FANTASTISKT GOD.. Den var bakad efter ett recept ur min mammas receptbok. En bagerska I byn hade fått låna receptet av min svägerska. 
Smak av "barndom". Drack hallonsaft till!
Tur arr det fanns hallonsaft!
Frossa i Kakfrossa måste komma från frosseri, för det kan ju inte komma från frost=kallt!?
........... men frosseri är väl en av dössynderna,? 
Huga!

16 kommentarer:

  1. Ser helt fantastiskt gott ut och ibland måste man unna sig lite gott, tror jag bara är nyttigt. Kram M

    SvaraRadera
  2. Kakfrosseri låter som en snäll variant av en sk dödssynd. Kul idé dock i dessa tider då hembakta kakor sällan vankas. När jag växte upp skulle det alltid finnas goda kakor hemma och till kalas förstås 7 sorter. Numera tänker folk mest på figuren i detta hälsofixerade samhälle. Personligen tycker jag bara om RIKTIGT goda kakor, ej alltför sliskiga, om jag ska bli frestad. Gräsmyrs initiativ var originellt, synd att jag inte var där! / Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig ang frosseriet.
      Min mamma hade ALLTID 3 sorters kakor och vetebröd (längd)... "om det kommer någon!" Hembakt förstås! Vi hade bageri i Kubbe. Hon hade enbart vedspis, ingen lucka i ugnsluckan att titta på brödet i, Hon hade inga plastpåsar och ingen frys.
      mvh/Ingemar

      Radera
  3. Jösses! Och så vackert uppdukat, visst kan man frossa ibland, speciellt när detär så omsorgsfullt bakat och med mycket kärlek i bullarna!
    Solkram fr Tina på Hönö

    SvaraRadera
  4. Oj, vilken fest! Hembakta kakor som är sååå goda! Vilken fin bild!
    Kakfrossa, det är kanske en idé man borde lägga bakom örat. Det är så många som bakar god kakor, och ännu fler som vill äta! Jag skall
    föra idéen vidare till vår hembygdsförening...

    SvaraRadera
  5. Hur ska man våga bjudfa dej på fika efter denna överdådiga "frossa".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marannes goda bakverk skulle ha klarat konkurensen med bravur!!........ annars är ju pratstunden det viktigaste!?
      Ha det!
      /IngemaR

      Radera
  6. Vilket gensvar du fick på din oemotståndliga bild av kakfrossan. Jag blir full i skratt när jag inser hur lika alla vi människor är, läckergommar av stora mått. Känslan av nostalgi finns nog även där vid anblicken av bordets fröjder, skulle jag tro.
    Dagens relativt enkla "doppa" är ju onekligen något helt annat än 50- och 60-talens ideliga sittningar runt välfyllda kak-och bullfat. DÅ var det vanligt med hemmafruar/mammor som gav sig tid att alla möjliga tider på dygnet samla familj, vänner och grannar kring kaffe och för oss barn väntade en flaska Pommac eller Guldus.Saft gjord på olika essenser från små illröda flasor var gudomlig, minns jag. Undrar idag hur många tillsatser fanns med där och hur mycket onyttigt socker?
    Dagen samvaro handlar mera ofta om att grilla och dricka vin, tycker jag mig märka. Om detta skulle man kunnna skriva avhandlingar förmodligen, eller åtminstone kåserier. Vad säger sedvänjorna om våra olika tidsperioder? /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det roligt med lite nostalgi mellan varven, Anna!?
      Det var nog bara till Jul och Midsommar vi fick riktiga läskedrycker, som Guldus o Pommac. (eller Portello, Trocadero Blodapelsin).... i regel var det essenssaft som gällde. Den såldes i små flaskor av "Frasse med den goda saften" ... man tillsatte bara socker och vatten.
      Sedvänjorna verkar gå i cykler? Att sticka för hand kommer tillbaka, liksom att baka kakor. Kaffe i ALLA dess former kommer ju starkt. Snart är kokkaffe den största begivenheten, alla rusar till loppisar för att köpa kaffekvarnar, inte som prydnad utan att mala själv sitt kaffe?!!
      mvh/Ingemar

      Radera
  7. Hej

    Nu har jag besökt dig ett antal gånger utan att visa mig :) Gillar din blogg och det du skriver om. Dagens inlägg fick mig att tänka på mitt besök på "kakslottet" Taxinge slott för några år sedan. Inte gick det att smaka på alla sorterna...åt några sen smakade allt lika och jag blev väldigt stinn och illamående :)

    Godnatt/ Kristina

    SvaraRadera
  8. Tack, Kristina, för att du gillar och läser min blogg!Så är det för mig med, äter jag för många kakor blir det inte gott längre. Fra maxx för mig.
    Bondkakorna är bäst
    Ska kolla in Taxinge slott!
    mvh/Ingemar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ät kakorna med ögonen. De flesta kakor är godast så............ utom bondkakor förstås, äkta bodkakor med hackade nötter och allt!
      /I

      Radera
    2. Ett annat bra att äta kakor är att göra detr med hjälp av doftsinnet! Dofter skapar dessutom den minnesbild som lever kvar starkast och längst.................. och man blir inte överviktig! :-D
      /I

      Radera
  9. Oj! Kakprat var tydligen en HIT!!
    Kram Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Kul!
      ... men prata inte med kaka i mun, Kerstin!
      Kraam
      /Ingemar

      Radera
  10. hihi..i brist på bröd....... :D

    SvaraRadera