onsdag 23 maj 2012

Vägskyltar - vägval


Vad det egentligen står på vägskyltarna ?

 Vart går vägarna egentligen? 
Det vet du bara vid resans slut.
Går vägen, ner mot sjö,n till Näsänget, eller bara till Ramåkern .......
eller kanske rentav till Rotsidan, Naturreservatet?
Går vägen till höger till Rom, som alla vägar lär göra, eller bara till Konvaljbacken?
Fastän det står Näs på vägskylten.
Vägen till vänster går i alla fall bara till Gössevika och  är en "blindtarm"!
... om man inte vet om LG:s väg upp till Konvaljbacken
....... om man genar över Per o Brittas.
Men på skylten står det "Älgsjö", där du redan är.

En kompis försökte köra hit med hjälp av sin GPS. Han fastnade i Gåsnäs. Vägen avstängd.!

Blev jag Folkskollärare 
  • för att jag fick antagningsbeskedet från Folkskollärarseminariet i Luleå 3 dagar före antagningsbeskedet från ingenjöärsutbildningen i Härnösand
    eller
  • för att jag fich en Folkskollärarförebild som min lärare från 3:e till 6:e klass i Linea Eliasson, Världens bästa lärare som någonsin funnits
    ellelr
  • för att min pappa inte fick "studera vidare" för farfar. Pappa var därför oerhört engagerad i att jag skulle bli just Folkskollärare, det finaste han visste för en bondpojke som såg för dåligt för att kunna bli kirurg och inte hade Tron, som på den tiden, var viktig om man skulle bli präst. Numera kan man gladeligen och utan en liten klädsam skammens rodnad på sina kinder fortsätta vara präst, trots att man bryter löften till sin högste Arbetsgivare.
    elller
  • för någon anledning som jag ännu inte kommit på......

    Att jag sedan blev Rektor berodde förmodligen på att jag redan i tidiga år var den som delade lag i brännboll, fotboll; "Den naturöige Ledaren" .. ..... eller för att....



Så där kan man fundera ikring snart alla sina livsbeslut ............... 
--- tankegymnastik under morgonRundan
Även August Strinberg tog sig en timmas rask promenad kl sju varje morgon.............
 och lät tankarna "fara iväg"

8 kommentarer:

  1. Jag tror att du blev folkskollärare av alla anledningarna tillsammans och rektor för att du är den du är...
    Vägskyltarna har ni nog mer av norrut, för vi har inga problem med dom eller också är det så att ni har fler vägar oss och vi har ju inga byanamn, så vi behöver inte så mycket skyltar.
    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni har ju inget att skriva på skyltarna då ni inte har några byanamn. Önskar dig en hänryckt Pingst. Här har vi Konstrunda!

      Kram
      /Ingemar

      Radera
  2. Jadu hela livet består ju av val redan på morgonen börjar ju valen, sen finns det mindre och större val, har tagit ett beslut nu som kommer förändra mitt och familjens liv, till det bättre hoppas jag och jag ser verkligen fram mot det, byter yrkesbana helt och hållet, fick plötsligt chansen att dammma av en dröm som låg väl gömd långt inne i själen ;o)
    Ha en riktigt fin onsdag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar dig all lycka med yrkesvalet!!

      Kram!

      /Ingemar

      Radera
  3. Hej Ingemar.
    Att fundera över sina beslut i livet kan ge många tankar, jag tycker att mina beslut hittills lett mig rätt väg, det har inte blivit stopp vid vägs ände som det blev för din kompis när han körde efter GPS;n, den måste liksom vi människor fylla på sin kunskap ibland, det gamla duger inte sägs det, men jag tycker nog att en hel del av de gamla kunskaperna räcker än idag som en stabil grund att bygga vidare på.
    Jag ville titta in här på din blogg för att önska dig och din familj en lugn och trevlig pingsthelg.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller HELT med dig Jenny i allt du skriver. För mig har det också gått på räls.......livet, med några småhack.
      Önskar Dig Jenny och "de dina" en fin Pingst!
      Kram
      /Ingemar

      Radera
  4. I dag var du riktigt djupsinnig Ingemar. Har också hänt mej ibland när jag varit på ensampromenad att tankarna dragit iväg på nya banor som resulterat i en och annan blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det ganska härligt när tankarna får flyga och fara hur de vill!?
      Vi ses ju vid bokbussen på onsdag så "Glad Pingst" får vänta!
      Ha det GOTT!
      /Ingemar

      Radera