onsdag 24 oktober 2012

Det ska böjas i tid

Jag tror att jag sagt det förut, men det tål att sägas igen:
"Farfars-/morfarsdagar är det bästa jag kommit på" 
....att redan från det ens barnbarn är små få ha dem själv en dag då och då. Särskilt det första året händer det så mycket och det är då kontakten skapas.... även om man inte kan tro det.
Och man kanske ska passa på att indoktrinera honom lite....................
Den gångna helgen har jag och Samuel besökt Umeås nya Bildmuseum.
Att introducera kulturen i hans liv är inte speciellt kontroversiellt, men viktigt!

Jag är inte helt säker att Samuel verkligen "tog in" bilderna, men han kände nog atmosfären!?

Utifrån ser Bildmuseet ut som vilken fönsterförsedd ensilagesilo som helst, men visst är den lite "konstnärlig"?
....och nog känner man att "här finns kultur?!


Annars är det en fantastisk byggnad om man väl kommit in. Det ligger på Umeälvens strand.
De stora glaspartierna skapar en egen konst bland konsten.



En fantastisk fotoutställning i två hela plan. Det gjorde att många av oss besökare själva var glada fotoamatörer............ och så många bilder som togs med Samuel i förgrunden vet jag inte att jag varit med om sedan dopet. Det gav lite liv åt bilderna liksom!

Ingen farfarsdag utan ett besök på ett fik! 
Kaféet Station är ett barnvänligt fik, där barnvagnar lätt kommer in och den ideellt arbetande personalen tycker att det är hur naturligt som helst att småbarn spiller på golvet. 
... och äter man så kommer det också ut. 
Aldrig trodde jag att en så liten grabb kunde bajsa så mycket!
Tur att det finns skötrum!
________

Tänk jag räknade till 20 kaféer bara från älven och till Järnvägsstationen och ett kvarter på varje sida om Rådhusesplanaden........... otroligt. 
När det gäller antalet fik är det nog tydligt vilken stad som är Norrlands huvudstad...... men det är en tävling där Umeå inte vill stå på startlinjen.  
I en nyutkommen bok (Norrland av Po Tidholm)  kan du läsa att marknadschefen i Umeå sagt till sina hejdukar: " Använd aldrig ordet Norrland i samband med Umeå. Umeå är större än så!" 
"Norrland är vårt Indien!", sa redan Axel Oxenstierna, när kungen tyckte att Sverige skulle vara lika duktiga som Belgien och Portugal m fl och skaffa kolonier, där man kunde hämta råvaror GRATIS, utan att bry sig om vad de som bodde där tyckte...... och Norrland är ju Sveriges Indien fortfarande.
Ta den nya gruvan i Kaunisvaara, Pajala t ex; Där går alla intäkter för malmen till Kanada (gruvbolaget är registrerat där), alla skatteintäker till Stockholm och de mesta kommunalskatterna till arbetarnas hemkommuner. Det enda som tillfaller Pajala är miljöansvaret, när det ska städas efter skövlingen. Men pajalaborna är glada!
Och baggböleriet bara fortsätter............... 

4 kommentarer:

  1. Härligt museum!!
    Kerstin

    SvaraRadera
  2. Jag blir glad när jag ser dina bilder på Samuel och det fina museet.
    Kram M

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt museum! Det har hänt en hel del sedan jag bodde i Umeå, det är helt klart...men att det numera finns 20 kafeér, det förvånar inte mig, det var umebo = fik redan på min tid.

    SvaraRadera
  4. Jo vain ! Nästa gången i Uumaja vi stannar där kanske hela dygn som sista gången bara över natten i Scandic. Kartan i google ? Ville se den här museet. Fint. 20 kafe´er, umeborna har succe` och frisk stolthet i Indiska Norrland.
    Det är sannt att kungliga Sverige har inte kronor i Pajala för metallgruvor eller alla andra råvaror. Så kan vi säga internationella bolagarna tar vad de behöver för aktieägarna. Lokala människor måste ha arbete och Sverige mera kronor. Hur man kan göra bättre ? I Kiruna, i Malmberget, i Aitik, i Luleå tex. LKAB, SSAB har gjort värdefullt affär för Sverige.
    Nu Norrland resources i Pajala. Och i Finland samma.
    Var är gränsen ? t lapp i Sirkka

    SvaraRadera