måndag 24 september 2012

I klass med Anderssons nya brevlåda

Jag borde ha anat att stora saker var på gång i trakten, när jag såg Lars montera upp deras nya fina STORA herrgårdsbrevlåda i våras.
Att Vägverket, eller vad de numera heter,  skulle så snabbt fatta galoppen trodde jag inte i min vildaste fantasi..... och vild är den, min fantasi!
 Som jag skrev i ett tidigare inlägg kom en grävare för ett par veckor sedan och började blygsamt dika efter vägen till grannbyn.
... Det blev bara mer och meer!
Det kom flera grävare,
Det kom lastbilar.
Det kom STORA MASKINER av alla de slag.
Resultatet: Byvägen blev en autostrada.
Så fin!
I klass med Anderssons brevlåda!

Molly har, på vår runda, flera gånger beundrat Lasse och Jeanetts nya postlåda. 
Nu har Vägverket försett postlådan med en väg i samma klass!

Jag har från mitt köksfönster kunnat se skådespelet med alla stora maskiner som handteras som om de vore den laksaksbil jag fick i julklapp som liten 

Trummor har bytts. Det blir många i ett så kuperat landskap.

I regel brukar jag bli lite störd när "Arbete-på-väg-skylten" dyker upp.. 
De veckor jag sett denna här nere i korsningen, nedanför Konvaljbacken, har jag bara myst!
Tur att vi har två väger till byn från på Bönhamnsvägen..... som alla byar i Nordingrå... nästan alla i alla fall.
Har de varit tvungen att stänga den ena för genomfart har vi tagit den andra. 
Inga problem!
Nu har de börjat byta trummor efter dena ndra vägen.
Problemet blir bara att den är asfalterad.
Jag frågade grävmaskinisten hur de skulle lösa problemet.
"Vi kanske asfalterar om hela den sträckan när vi bytt trummorna!"
Jag undrar om han inte korsade fingrarna bakom ryggen.
Jag ska villigt erkänna att vid något enstaka tillfälle förfasat mig över de höga skatter jeg netalat.
När jag nu ser att man bygger om vår väg för ett par miljoner ... så är jag beredd att ta tillbaka något uttalande. Det blir en rejäl slants återbäring per hushåll i vår by.

Förra veckan fick jag en hiskelig tandvärk.
 Jag ringde 112 och undradee vad jag skulle göra.
De kopplade vidare och jag fick en "akuttid".
Ett par timmar senare var tanden fixad.
Inte dumt med välfärd!?
Bäst att passa på innan hela bygget är nedmonterat!

5 kommentarer:

  1. Hej Ingemar.
    Det är trevligt att läsa om positiva nyheter och jag har aldrig haft något emot skatter, det är vad dom används till som jag reagerar på, myndigheterna säger att lågavlönade skall finna sig i det, det finns ju inga pengar, men pengarna finns till höjdare av alla slag i samhället. Här där jag bor i närheten av en relativt stor stad så finns servicen kvar för människorna, men det är inte så på alla platser,
    jag har exempelvis 12 vårdcentralar att välja mellan, 2 stora sjukhus ett av dom når jag på 10-15 minuter, det andra inom en timma, så är det inte i mina gamla hemtrakter i norrland, inte ens närmaste stad där har ett sjukhus, ändå lever vi alla i samma land.
    Din blogg fick mig att tänka på hur olika det kan vara, tack för det Ingemar.
    Jag önskar dig en härlig höstmåndag.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Jag förstår att du heter Ingemar, jag såg att du hälsat på hos Ann Marie så jag tänkte jag skulle gå in här och hälsa.
    Tandvärk, Aj Aj, trevligare kan man ha det. den nya vägen är trevligare att skriva om och uppleva.
    Jag ser att du finns lägs med Höga Kusten, då har du natur och vackra vyer överallt runt dig.
    Jag klickar fast mig bland dina besökare och önskar dig Ingemar en riktigt trevlig eftermiddag och kväll!

    SvaraRadera
  3. Hej Ingemar!
    Tack för att du hälsade på min blogg.
    Min koppling till vargen, ja det är väl att jag beundrar det vackra djuret och att jag så ofta jag kan besöker både kända och lite mer okända vargrevir för att fotografera.
    Lodjuren är så skygga att jag aldrig lyckats ta en riktigt bra bild av dom, men man får inte ge upp och misströsta, när man mist anar det kan man lyckas.
    Jag vill passa på att önska dig en riktigt trevlig avslutning på veckan, för mig och Ann Marie blir det en bilfärd på ca: 100 mil nu innan helgen, vi skall köra norrut till våra gamla hemtrakter och stanna en eller två dagar där.
    Åter igen, kul att du tittade in!

    SvaraRadera
  4. Hej Ingemar.
    Jag tittar också in redan nu och önskar dig en riktigt trevlig kommande helg och orsaken till att det sker redan nu är samma som Wolfie relaterar till.
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Terve Ingemar ! Äntligen ny vägbanan ! Lätt att välja vägen till KungaLönn-stugan (eller StulitLönn-stugan) i Älgsjö. Är det passande namnt, just insåg ? Jag tänkte om Skrattande Abborre Tjärn-stugan i Skuleskogen naturreservat. Så ovanligt namn. Måste vara nån intressant saga, varför ? Vet du Ingemar eller nån i trakten ? Kanske abborrar skattar när de se fiskaren försöker lura dem förgäves. Världen är fullt av intressanta "sagor".
    Din blogg är också. Och med bild.
    Kanske i natt snöar här, jag tycker. Vinter får komma. t.Lapp i Sirkka

    SvaraRadera