fredag 7 september 2012

Mitträcke på byvägen?

I morse när jag gick Rundan 

och såg alla maskiner efter vägen till grannbyn
Då undrade jag om det var dags för mitträcken?
När jag kom närmare såg jag, till min lättnad att de bara dikade.......
för hur skulle det ha funnits plats för någon bil om de sätt upp mitträcken?

Vi har två vägar till byn; en asfalterad och en grusväg.
Fördelen med grusvägen är att den kan man med enkla medel rusta, genom att sladda och dra på ett gruslas ibland. .... eller dika

Asfaltvägen är alldeles söndersprucken och knappt framkomlig, 
till och med Molly, för dagen iförd äljägarskyddsväst, är förundrad! 
Att rusta den blir för kostsamt ,.....
men varje senvår kommer de med trycktvättbilen och gör den ren och fin.

2 kommentarer:

  1. Det där känner man ju igen! Alla vägar skall helst vara asfalterade, det tycker alla... Att grunden inte alltid är så bra, det gör inget bara asfalten läggs på vägen.... Och sedan när det gått några år och några kalla vintrar och regniga vårar, ja då är asfalten inte så bra längre... Fast grusvägen har ju också sina för- och nackdelar... Bor vi i norr, så bor vi och vägarna är därefter.
    Ha ett skönt veckoslut!

    SvaraRadera
  2. Hejsan.
    Det är inte bara i norr som vägarna är dåliga, även här nere i söder är en del gator och vägar fulla av hål och det lappas och lagas i stället för att lägga ny asfalt på vägen, även inne i städerna sparas det på kontot för gatornas skötsel.
    Allt handlar om pengar numera.
    Jag önskar dig en trevlig start på en helt ny vecka,
    Kram.

    SvaraRadera