tisdag 23 april 2013

ÄSSJEKONST

Inte kan man tro att kreativiteten flödar härinee................men skenet bedrar. 
I Ahlenius Mekaniska Verkstad i Häggvik har kreativiteten alltid flödat, sägs det.
John Ahlenius uppfann en mängd maskiner här på sin tid, bland annat en automatisk tunnbrödsbakmaskin långt innan någon annan kommit på tanken.
Numera är här en lärlingsutbildning för blivande smeder.
När det inbjöds till öppet hus var jag naturligtvis där.

 Det gäller att smida mellan järnet inte bara är varmt utan glödande hett!

De här ljusstakarna går inte av för hackor!

Det här är en gunghäst....finns i endast ett exenplar. 
"Jag svetsade ihop en del skrot jag hittade hemma på vinden", sa Owe
"Pojken tyck att den är rolig. En massa grejer går att veva på!"

Den här fina brukskniven köpte jag.

Den här julstjärnan snurrar sakta och fint.

Utanför stod en gammal kultändarmotor. Med sin karaktäristiska dunk-dunk var den en fin ljudlig "reklampelare".
"Den stannade aldrig! Om bränslet tog slut hann man hem efter en dunk innan den riktigt stannade"


1 kommentar:

  1. Motorsåg har jag aldrig prövat men däremot att smida. Den dagen jag får tid över ska jag gå någon kvällkurs för att pröva på lite mer. En lärlingsutbildning är för lång. Hoppas det finns jobb för dem efter utbildningen.

    Kram
    Cia

    SvaraRadera