onsdag 30 oktober 2013

Mattkonst....i Kappadokien

Idag besökte jag en mattatelje' !


På Bazaar 54 jobbar man inte på ackord och bara så länge per dag att kreativiteten finns där hela tiden. 3 års utbildning!
Ateljé.....inte fabrik!

Först gick ägaren igenom skillnaden mellan enkelknut och dubbelknut....
.......varför de turkiska mattorna är bäst!

Hipsi wipsi!
Vände mattorna på bråkdelen av en sekund.
.........rena rama trolleriet när de visade mattorna.
Man blev alldeles trollbunden!
Själv köpte jag ingen!
Trasmattorna hemma på Konvaljbacken skulle aldrig förlåtit mig....
om jag kommit dragande med en äkta turkisk matta!
....tyckt att jag varit dem otrogen om det kommit en hermelin bland bondkatterna!
Men det är klart hade jag kunnat flyga på den!

1 kommentar:

  1. Det där är verkligen fascinerande! Och stående vävstolar. Njut av Kappadokien!

    SvaraRadera