tisdag 1 april 2014

Påskris

För någon vecka sedan bad jag Eon att fälla storaspen. Den stod så nära elledningen att risk var att en ny Ivar skulle fördärva inte bara trädet utan även elledningen.
PA kom och fällde den med presission,
Ved för ett helt år! Förr gjorde man tändstickor av en asp. Undrar hur många askar det blivit?
Hur skulle jag få upp trädet till vedbacken? 
LOA kom på en idé: "Jag tror att vi kan dra upp aspen med vinschen på min traktor.....om du kapar upp den lite!?"
 Pelle fyllde på den idén: " Jag tror att det vore lättare om jag lyfter upp klabbarna i traktorskopan.....men då måste du kapa den i ite mindre bitar!"
Sagt och gjort.
Pelle kom....
och hipsi vipsi var alla klabbarna uppkörda. Flera ton!

"Vad ska du göra med riset? Ska jag köra hit traktorsläpet så att du kan kasta riset i det?"
"Det kan väl inte bli mycket i ditt stora släp?"
"Vi får väl se!", sa Pelle och log.

Nu är släpet snart fullt! Puuhh!,,,,,,
,,,,,,,traktorsläpet ser ut som en påskkyckling på lägdan nedanför Konvaljbacken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar