fredag 16 september 2011

Helgmarkör

Nå´n sa att det är viktigt med markörer, när man avancerat till att bli Tidsdisponent. Annars kan dagarna och veckorna bara bli "en grå massa"..... jag tycker snarare att det skulle bli ett rosenskimrande dunbolster.....
enahanda.
Många av mina yrkeskamrater tycker att: "Tiden bara fösvinner!". Jag tror att det beror på att man inte har markörer, återkommande markörer!
................... markörer, så att man får en dygns-, vecko- och årsrytm.
Varje fredag är det städdag på Konvaljbacken!
... markerar inledningen på helgen........... "snart är det helg!"
Då  "tålamod" inte är riktigt lika väl utvecklat hos mig som andra förmågor, delar jag in städningen i flera faser, trots att jag inte har mer än 75 kvadrat att städa.

Inleder med att vädra.....
Allt löst skall ut i friska luften:: mattor, plädar, skor, ytterkläder, kuddar, hunden.... ännu inga löständer, tack och lov!
ett fantastiskt sätt att få in fräschet i huset...
men det kräver att man inte måste vädra i avgaser utan har ren fräsch luft.
Att tro att huset blir fräscht bara för att man målar allt emligt vitt har jag aldrig riktigt förstått..
Såg att vi inte nöter sönder våra kläder numera, vi tvättar sönder dem. Jag vädrar alla kläder... ofta, vilket gör att jag inte behöver tvätta dem så ofta.
Sängkläderna vädras dagligen, går ut invirad i täcket till altanen och lämnar det där. 
Medan vädringen sköter sig själv tar jag morgonRundan, varje morgon 7 km.
I ur och skur.
Önskar er alla en fin och vederkvickande Helg!

3 kommentarer:

  1. Önskar dig oxå en "vederkvickande helg

    och nog är det allt bra att ha små markörer Kram

    SvaraRadera
  2. Man kan kanske även ha troll som markerar: "Spännande härligt livsbejakande!!" ?
    Kraaam

    SvaraRadera
  3. Det låter som bra livsstil med allt vädrande. Jag snackade just idag med min svärmor hur jag längtar efter att hänga ut alla kläderna utomhus, något sådant gör man ju inte i en lägenhet. Känns ibland jätte snuskigt med ovädrade kläder! De är ju så dammiga. Dammet försvinner inte i tvätten.
    Har du upptäckt nya bildvisningen på blogger? Om man har flera bilder i samma inlägg så visas de automatiskt som bildspel om klickar på en bild! Vet inte om det fungerar för alla.. Jag tycker det var bra!
    Ha en fin helg.. Kram/Raya

    SvaraRadera