torsdag 16 februari 2012

Gör om mig


Idag går maskinerna för högtryck, avverkningsmaskinerna 
........både i Näsänget och neråt Nol i Backen. De har just avslutat ett kalhygge i Näs och ett i Ramåkern.

På några dagar avverkas massor med timmerstockar, synd att inte såren i naturen läks lika fort.

Föryngringsyta heter det på fackspråk. Det låter ju nästan vackert, får mig att tänka på TV-programmet Go´Kväll och Gör om mig, där de som är missnöjda med sitt utseende kan anmäla sig. .... men jag är inte säker på att alla tycker att de kalhyggen som breder ut sig häromkring förskönar omgivningarna
Nästan alla har kommit till de senaste 15 åren.
Kan det bero på virkespriserna?
Förr sa man om Medelpad: "Var jag såg jag såg en såg" ..
om man travesterar detta till idag och Nordingrå skulle det bli:
"Varhelst jag såg jag såg ................ ett kalhygge"





10 kommentarer:

  1. GOD morgon..
    Insektsfritt.. lär det då bli.DOM blåser ju bort och det är ju både på ont som gott
    Meen inte kan jag säga att det är vackert precis Om än jag förstår att de som äger skogen ..behövet kanske reda pengar i handen som tiden nu ser ut...varhelst jag ser men DU när jag ser på ordet var -HELST så tänker jag Att det är ju inte det jag HELST vill se..utan vart än jag än ser :0) HUR som helst..önskar jag dig en FIN avrundning på veckan och en skön helg i bastuns mysvärme /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så Rätt, Inger. HELST borde kanske inte varit med......... det stryks när mina förnöjbara ögon möter "sårena" i det vackra..... men jag förstår skogsägarna också...... Det är ju i Mammons HerraVälde vi lever, även Skogsägarna i Nordingrå.
      Ha en fin Helg!
      /Ingemar

      Radera
  2. Förstår dina tankar om kalhyggen. Vi har den diskusionen hemma ibland också. Synd bara att den "gamla" skogen till sist ramlar av sej själv om man inte avverkar. På vår senaste avverkning var det över 20% rötskadad skog. Att låtit den stå kvar vore ingen bra "affär" för någon.
    MVH Pelle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har full förståelse för att Du, som skogsägare, måste se på skogen på ett annat sätt, än en naturromantiker, som jag.
      Synd bara att alla ser ut att behöva ta ner" sin skog samtidigt.

      Hörde igår att Peter nu ska ta ner nästan allt efter Edsäterfjärden.

      När jag kom hit för snart 15 år sedan fanns nästan inga kalhyggen. Gran har ju ändå en omloppstid på 70 år?

      Vänligen
      /Ingemar

      Radera
  3. Tråkigt att det görs men det kan ju vara så att ägaren behöver pengar. Men vackert det är det inte.
    Trevlig helg.
    Kram /Yvonne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och stora omkostnader är det för att göra en avverkning. Man kan inte ta dit dessa gigantiska maskiner för några få timmerstockar.
      Önskar dig en finfin helg!
      Kram/ Ingemar

      Radera
    2. Med tanke på all välväxande ungskog som finns i Nordingrå så kan man lätt konstatera att det höggs mer på 1970 talet. Virkesförrådet i Sverige har sedan 1920 talet ökat med över 80%

      Radera
  4. Med tanke på att skogen lär vara jordens lungor och att den är boplats för myriader av liv, känns det sorgligt att se alla kalhyggen som breder ut sig likt stora sår. Sorgligt också att pengar är de "livsvärden" som får styra i de flesta sammanhang.
    Allt gott till dig Humlina/Anna-lena

    SvaraRadera
  5. Terve ! Jag är också naturromantiker. Men vi behöver skogar för ved och virke. Därför vi måste hugga dem. Och nån behöver också papper. För dass och tidningar eller böcker. Jag bor i timmerhus,värmar upp det med sauna och har inte känslan, att jag gör fel. Tyvärr de gamla granskogar är murkna,så det är bättre att kalhugga dem ? Kan inte ta så mycket pengar och några skogar är värdelösa ? Eller hur ? Man behöver skogar för livet, de är så värdefulla. Nordingrå/ "Finland lever om skogar", men inte i dag. Jag tycker så. Ja, det är problem. Inte eucalyptusskogar i "utomlands" räddar våra skogar. Ja det är synd vi har så sälsynta ödemark. Bäst att kan titta ut och där ÄR. t.lapp i Sirkka i skogen.

    SvaraRadera
  6. Terve igen! Tänk VI har levat här bara några tusen år efter istiden, och vi är i dag avundsjuka. Vem kan göra och hur ? Det är så , bara människor i natur kan. Var är de ? I Älgsjö och i varje by med tillsammans oss.Våra grannarna har levat och gjort dina bäst att klara sig med i livet i behåll. Därför Älgsjö är än av de bäst. Det samma går i Levi. Våra heliga platser är öppet för turister. t lapp i Sirkka

    SvaraRadera