lördag 4 februari 2012

Skrytsnön

Nu några dagar har vi haft snöfall i stort sett hela dagarna, glest mellan flickorna, 5-6 cm per dag..... någon natt har det kommit en dm.
Tack vare att det därmed varit mulet har vi haft 13 -14 grader kallt när man hört på radion att ni andra haft 25. I går toppde vintern med 19,6. Hittills har mina åtgärder för att vattnet  inte ska frysa fungerat perfekt. ... peppar, peppar.
Snön är inte bara bra för att mildra kylan utan är ett utmärkt motionsattribut också. De senaste dagarna har jag skottat var tredje timma, då har det inte hunnit bli mer än det varit oerhört lättskottat, men jag har fått motion och hållit mig varm.
Snön har ju även en tredje uppgift, .......... att skryta med. 
Ja, inte snön itself, utan snökanterna. Det ska vara putsade fina snökanter! 
När jag var liten var det ingen som kunde skryta med senaste outfiten, största TV:n eller vitaste heminredningen. Behov av att skryta fanns ju ändå förstås och det gjorde man med snökanterna. Den snö som fallet de senaste dagarna har varit perfekt skrytsnö, lätt att forma fina kanter med, men jag har inte en chans mot LOA, Han har den rätta snitsen!
..... men visst är det oerhört skönt att veta att kommer det hiskligt mycket snö, så kan jag ringa Pelle, så kommer han med "värsta snöslungan":

2 kommentarer:

  1. Kyla i Värmland med! Men tyvärr dåligt med snö, synd för det gillar jag.
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Terve ! Fint vinter, mycket snö och -30 grader. Man behöver varg- eller björnpäls, som i Jokkmokkmarknaden. Och brasan alltid. Jag tycker. Ha fina dagar och molniga nätter,
    t lapp i Sirkka

    SvaraRadera