måndag 27 februari 2012

Värmande möte

I lördags var Lasse hit. 
Med precision fällde  han 2  s t o r a björkar.
De kommer att ge mig värme många gånger om; 
när jag kapar, klyver, bär in i vedboden, bär in i huset 
Möten med Lasse ger även värme på andra sät, 
han har alltid kluriga tankfulla kommentarer till livets skeenden,
alltid med positiv knorr i iaktagelsen
och  k a n läsa naturens .skeenden.
När vi dricker kaffet och planerar själva fällningen, säger han plötsligt när han tittar ut:
"Aspen här ska du vara rädd om.... kärnfrisk! Mår gott".
"Hur kan du se det?"
"Så fort röta angriper aspen växer det ut tjuker,..... och när de har den där guldgröna laven på sig mår de GOTT"
........ bara ett ögonkast!

Planeruing är A och O. 
Först vid kaffekoppen och sendan vid trädet, gräva undan snön, ta bort sly, så att man inte halkar.

Ett enda ryck i snöret räcker för at sågen ska "tugga igång". Det gäller att ha ordning på grejorna.

Det krävs kunnande för att fälla den enorma björken utan att träffa något hus.
"Om du fäller över rishögen där du ser den lilla kullen gör det inget!"

Så braaakar den iväg och inget kan göras för efterjusteringar.

"Jag lade den på sidan om rishögen..... som du ville, Palbom"
Vilken precision.
Lasase är inte kokt i bara ett vatten !
Att han är snart 75 är svårt att tro, när man ser vikheten, snabbheten i själva skuttet från trädet när det braaakar iväg
... att han har fällt träd i 60 år är lätt att se.

Bara kvistarna är tjockare än mina armar.
"Det blir mycket värme, Husse!"
Nu återstår miin del.
Fram med bågsågen och yxan. 

Fyra timmars hård motion med bågsågen, yxan och kroppen är jättebjörken avklädd. 
Bara den del av kvistarna som går att göra ved av ger nästan en månads värme i täljstenskaminen och då är kvistarna på undersidan kvar. Det vore inte dumt med en termos där man kunnat ta vara på den värme det blir när småkvisthögen ska eldas, senare när våren kommer. Nu är det senvinter, sedan vårvinter i mars och så VÅREN. Inte dumt med 6 årstider.
Vediordningställande ger en så allsidig träning. bågsågen för armarns uthållighet, yxan för den mer exploxiva och att bära och dra ger benen vad de behöver.
...och en stjäärnmycket pengar sparar jag som inte behöver skaffa något gymkort, inte släppa ut någon CO2 på resorna till gymmet .... och jag tar mig an bara de kvistar som äi solbelysta.. 
Nu ett par timmars läsning efter eftermiddagskaffet, så att kroppen återhämtar sig så att den är i trim för  morgondagens efterlängtade aktiviteter.




2 kommentarer:

  1. Naturmänniskors blick.. är oftast klar o insiktsfull och underbart att få lyssna till.Bågsågen är inte dum den heller Håller man bara skärpan kvar..går det som en dans att såga..motion får du med yxan därtill..när du innför vintern får spara..på el och därtill får den mest underbara värmen på köpet.Ha det gott ..varmt o skönt framför din kamins värme kram

    SvaraRadera
  2. Terve Ingo ! Fint och naturellt. Bågsågen "pokasaha" är bäst i stugan ha ved och nånting aga för kroppen. Behöver inte gå till gymsalen efter det ha aktivitet. Samma att pimpla och ta maten under is, och vilket delikatess. Abborre tex är mitt favorit eller stora gäddor som krokodiler i Älgsjö (störst 8,9 kg jag och Henry har gått). Två hundert meter från ditt köket, det är luxuös ! Inte som i supermarket att köpa frustfisk från Vietnam. Nu pimplar Henry och Sofia om du tittar ut ? Jag ville komma med just nu ! Måste ta helikopter. Titta St. Lauris kyrka i Vanda internet. I går vi var där. Min lillabrors vigsel. Mycket rörande. Ha så gott 6 årstidande, jag kommer med. t lapp i Sirkka

    SvaraRadera