fredag 17 augusti 2012

Superpersonlig

Har du tänkt på hur personlig en tall är?
När jag i våras tog ner 7 stora (20 -34m) granar märkte jag att jag har fyra jättefina tallar på Konvaljbacken
..... och alla är så personliga ! ...... ingen lik någon av de öävriga.
....... riktiga charmknuttar!
Jättegranarna gjorde att ingen såg dem, de bara försvann.

Denne yngling är slank och smal.

 Denna är frodigare, lite yvigare.... men lika spänstig och livsbejakande!
 Här är tvillingarna, två stubbe. 

 Denna tall är bara i koltåldern, därav de ljusare barrem. Undrar hur den kommer att arta sig`
Tallen är träd som klarar en skogsbrand bäst pga att den har de ddjupaste rötterna, den högsta trädkronan och den tjockaste barken......tallen är också det enda träd som kan stå kvar på ett kalhygge och klara blåsten.

En gran däremot är ju lika alla andra granar!? ...... i alla fall i mina ögon.
Den här hade ju i alla fall tur med att ha fått en fin utsikt, både över sjön och inloppet till Edsäterfjärden.

1 kommentar:

  1. Såna personligheter tallar o granar är, det tänker jag i alla fall inte så ofta på när jag ser dom. Kram M

    SvaraRadera