måndag 27 augusti 2012

Hur återställer man en Kulturväg?

Mellan Öden och min by går en gammal kulturväg över berget.
Här körde man sedan urminnes tider med säden som skulle malas i Kvarnen.

Nu har man påbörjat en gigantisk avverkning, 
Hela Edsäterfjärdssluttningens ska omvandlas till ett gigantiskt kalhygge!
.Då arbetsledarna är många (varje skogsägare är arbetsledare för sina träd) och inte kunniga om sitt ansvar tar maskinerna enklaste väg och kör efter Kulturvägen, vilken naturligtvis blir totalt sönderkörd.

Nu är ju den som avverkar ansvarig att återställa vad man förstör.
Frågan är: Återställer man en gammal Kulturväg genom att tippa några lass bergskross på skadorna?




2 kommentarer:

  1. Jag tittar runt på din blogg och blev förfärad när jag ser det här, hur kan man kalla det återställning? Total förstörelse skulle jag vilja kalla det, det är väl politiker som tagit beslutet och dom förstår inget om natur och gamla kulturhistoriska värden, det enda värde dom begriper är värdet av sin lön som aldrig kan bli hög nog.
    Min vän som jag hittade din blogg hos är Jenny och hon kommer nog tillbaka, hon brukar ta längre blogpauser då och då, annars så bor hon bara ett par hus ifrån mig.
    Kram igen då.

    SvaraRadera
  2. Näää, det här var inte sjysst, jag tycker det är vandalisering för att klara av att bära tunga maskiner, men sen då?!
    Kram
    Cia, som också efter pauser kommer tillbaka!

    SvaraRadera