fredag 4 januari 2013

Gemytets öppenhet!

Idag ärr jag bjuden på mellandagsfika hos Lasse & Jeanette

Det är få ställen jag kommer till, där gemytet frodas och ordet "hemtrevnad" illustreras så tydligt, som hos Jeanette och Lasse!
... men idag är det ommöblerat, för att vi alla skulle rymmas...
... nästan hela byn är där, iaf de som kan gå på kafferep en "blankmellandag" som denna.
... och alla är vi lite "vardagsjuluppklädda".
... och hemmet är julpyntat!

Och diskussionens vågor går höga, särskilt när vi avslutat själva fikat och hugger in på chokladkartongerna.
Det är nog så man märker "trygghet" och "öppenhet", att vi vågar säga vad vi tycker i tabufrågor och är öppen för de andras åsikter utan att gå till motatack.
Det gör att vi kan diskutera sådana frågor som; "Hur många invandrare tål Sverige?", "Hur många åldringar tål Sverige", "Vad gör vi med de åldringar Landet inte har råd med?" eller "Vad betyder "Du skall älska din nästa som dig själv!".... egentligen"..... eller kan man ta insikten "Ingen är fullkomlig." som försvar för att inte göra; "allt som står i min makt?"
Det kallar jag ett själsfyllt mellandagsfika.
Stort TACK!!


3 kommentarer:

  1. Håller med dej Ingemar, även om jag missade lite på slutet/ Pelle

    SvaraRadera
  2. Trygghet och öppenhet, det känner jag igen från min uppväxt i Härjedalen. Diskussionerna var ärliga utan baktankar eller besserwisserfasoner och närheten till humorn fanns alltid där.
    Ibland saknar jag den tiden, ett litet samhälle där alla kände tillhörighet och respekt för varandra även om åsikterna gick isär, det är trygghet det.

    Fler själsfyllda fikastunder!

    Önskar dig trevlig helg!

    Kram
    Cia

    SvaraRadera
  3. Låter som en härlig samvaro!!

    Kram Kerstin

    SvaraRadera