söndag 7 juli 2013

Mitt förstaspråk.

Att för en dag få praktisera sitt förstaspråk är en fantastisk upplevelse!
Jag har inte haft så värst höga tankar om vår högröstade besserwisser till utbildningsminister, men var på vippen, att ändra min uppfattning, när han skickade mig min lärarlegitimation (....för det är väl han som utfärdar och skickar ut dem?) och ser där att jag även är behörig i att undervisa i "Svenska som andraspråk" .... Vid närmare eftertanke inser jag ju att Svenska, sedan 15-års ålder, varit mitt andraspråk.
Mitt förstaspråk är Anundsjömålet. 
"Helt obegriplig!", karakteriserade Ingrid i vandringsgänget denna vackra dialekt.
Och hon har haft med MYCKET folk att göra.
Därför blev jag, som sagt, oerhört glad när min tremenning a´PerNissNisses Barbro ringde och frågade om jag ville guida ett gäng från Kubbe IOGT runt i mitt fagra Nordingrå.
Självklart ville jag det. 
En sextimmars guidning blev det igår.

Ett stoppp i Bergsnäs är en självklarhet! 
Upp med skuffen, fram med kamerorna och ta bilder av den bedårande utsikten över Vågsfjärden med  Nordingrå kyrka på andra sidan.
Ha det GOTT i sommarvärmen, alla som var med igår....
.......och alla andra!
önskar  n'AnnersOlsArons Ingemar!

PS. Varför jag inte skrivit detta inlägg på Anundsjömål, beror på att dialekter är talspråk.

1 kommentar: