söndag 2 februari 2014

Kulturhuvudstadsåret

Så har Ume invigt årets största evenemang i Europa!

Redan kvällen innan när jag och några kompisar gjorde en pubrunda märkte man förväntningarna i luften.
ALLA pratade om INVIGNINGEN!





Och mäktigt, ja pampigt, tjusigt blev det!
Eff helt fantastiskt program med bla ett fint tal av Kronprinsessan.
55 000 Umebor hade samlats i sluttningen från Rådhuset till älven. Hela älvens is utgjorde själva scenen.......
Fler storskärmar hade behövts för att alla skulle kunna se vad som hände på isen.
Tur att man är lång.
Om man överför publikantalet till en mindre betydande stad, i dessa kulturella sammanhang, Stockholm, skulle där ha samlats en halv miljon människor till ett evenemang! Vilka rubriker det skulle ha fått!
.......nu var ju Umeborna inte publik egentligen, utan volontärer!
De 55 000 var inte där för att underhållas, utan för att visa fransmän, italienare och spanjorer hur glada män är tt ha fått detta!
Programmet skulle imponera på Europa....inte på umeborna!

När jag senare på kvällen ska gotta mig i alla artiklar, all TV-inslag,
Hur skriver man "Kulturhuvudstadsåret i Umeå"......på kinesiska?
......men märker att Umeå ligger i medieskugga.
Inte ett ord!, bara VK, lokaltidningen....i TV bara public service.
Umeå hade bjudit in ett par hundra journalister, smörjt dem med resor uppehälle på Plaza och allt, men de verkar ha fastnat i hotellbaren?

Vad är då kultur? Jag tror att Umeå är nyskapande!
Alla byggbbaracker som fortfarande skymmer stadshuset, efter uppsnofsningen inför ÅRET, är säkert kultur!....liksom de som nu på morgonen sov ruset av sig? på den sunkiga järnvägsstationen, är nog en installation!? Kultur kan ju vara så mycket?
Tåget jag nu färdas med i 203 km/timmen är säkert också kultur?
Konvaljbacken, hem.... kära hem, är ABSOLUT, kultur!
Undrar hur mycket snö som kommit medan jag varit på vift? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar