torsdag 1 maj 2014

Rondell vid Konvaljbacken

I går morse kom en hel skrälldus med marskiner: lasbilar av olika modeller och en gigantisk väghyvel.
De parkerade nere vid korsningen, medan jag höll på att olja altangolvet. Där överlade de hur själva jobbet skulle utföras. Att det kom pluttpluttbilar, postis t ex, och störde och ville fram verkade de inte bekymra dem.
"Störst går först!"
Jag var övertygad om att de antingen var vilsekomna Ukrainska separatister som gjort en vägspärr eller att något stort var på gång.......en rondell!?
Men efter någon timmes överläggning, började de köra, dvs mesta tiden väntade de på att någon annan av maskinerna skulle agera......
.....men skam som ger sig. Det blev en "tumme" iaf. 
De saltade och vattnade och jämnade till vägen till Näs, vilket var välbehövligt då det dammat som attan ett tag.....Någon timme efter att de åkt hem till majbrasan började det snöa lapphandskar.
"Förr sa man att vägarbetare var de enda som kunde konsten att sova på en spade......; att sova i en lastbilshytt verkar vara bekvämare!.... med stereo och luftkonditionering och allt!", som en besökare sa.
Vi bybor skulle aldrig uttrycka oss så vanhedrande!! Vi är glada åt att vi har 2 vägar till vår lilla by, vägar som man sköter......kosta vad det kosta vill!'
Nästa år bygger man nog en rondell!!

3 kommentarer:

  1. Haha, jag gillar sarkastiska skriverier ;-)
    Vägspärr :-)
    Sova bekvämt i lastbilshytten :-)
    Rondell:-)
    Och skrälldus var ett nytt ord för mej.
    Byggs det en rondell får du fixa en kul rondellhund, haha... Då invaderar turister från hela landet - jag står först på kö ;-)
    Tack för inlägget!!! Det gladde mej.

    SvaraRadera
  2. Jag har redan en rondellen, Viola! Molly anmälde sig frivilligt! Jag har lovat sätta upp en skylt: "Rondellhundgodis....istället för grindslant!"

    SvaraRadera
  3. Terve Ingemar !
    Naturligtvis VI behöver rondell ! En gång år 2009 såg jag två bilar, vem skall köra först ? Första var jag och den andra kanske du eller nån Stockbor.
    Alltid om ser nån bil är så särskild, att skall kolla, sade våra norska vänner i kunglig Lönnbacke.
    Ja, men det luxuös ha så gott underhåll. Tyvärr det menar också mera trafik. Mera timmerbilar, skallhugg osv. Efter det är bara vägar, vi behöver inte så mycket. Vardags behov. Här i våra ödmarker är sagd. Goda vägar hjälper ta bort och flytta bort.
    Jag är optimistisk. Alla människor behöver friskt luft och rent vatten, att njuta i fred.
    Tyvärr det är kriget, vem skall ha så lyx i dag och i framtid ? t lapp i Sirkka

    SvaraRadera