onsdag 14 maj 2014

Tungan rätt i munen

Idag kör Holmen de sista timmerlassen från avverkningarna vid Nol-i-Backen.
För att komma åt virket har man brutit en ny väg som kräver sin man att köra ett 60 ton tungt ekipage efter.

Moderna timmerbilar är gigantiskt stora. Föraren ser ut som en liten knopp däruppe. Lägg märke till spetsgardinerna!
"Vill du åka med upp till vändskiva?"

Bara att klättra upp i bilen är ett helt företag.....börjar undra var hissen finns!

Förarplatsen ser ut som ett kontrollrum i en medelstor fabrik!
........och välstädat...som sviten på ett femstjärnigt hotell!

Jag skulle knappt kunnat vända min lilla plutpluttbil på vändplatsen. Här vände de två jätteekipage ...samtidigt! Som en yster dans!

Själva lastningen går i ett huj! 3, 4 stockar i varje "tugga".

Så kommer de 60 ton gigantiskt stora vidundren neråför den branta, smala vägen, som slutar i en ganska skarp kuvra nere vid sjön. "Med 60 ton bakom ryggen, vill jag inte bromsa för tvärt..... På sommarföre är det ju ingen konst, men värre var det när vi körde här i vintras!"
Det gäller att hålla tungan rätt i mun!

3 kommentarer:

  1. Imponerande! Det är väl så det moderna skogsbruket ser ut idag. Jordbruk, skogsbruk, fisket....ändå så ursprungligt. Att bruka det vi har till låns....i mina trakter blir fiskefartygen allt färre. Det beror naturligtvis på utarmningen i näringen men också att det blir svårare att få det lönsamt. EUs direktiv styr också upp det vi tar från land och vatten. Ibland blir man inte klok på nutiden. Jag blir i alla fall glad när jag ser en timmerbil, skördetröska eller fiskebåt omringad av måsar...
    Kram fr Tina på Hönö
    PS fina dokumentära bilder!

    SvaraRadera
  2. De är verkligen gigantiska timmerbilarna, jag skulle verkligen inte vilja ratta en sådan i isiga backar med allt detta timmer på.
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  3. Terve Ingemar ! Så fina bilder, dokument. Vi kan se hur effektivt kan ta bort timmer, jag tycker...men. Jag vet inte vad EUs direktiv säger, men det är inte klokt, de vet ingenting om lokalt natur. Vi vet här och har levat efter istiden tillsammans med natur. Tyvärr vi MÅSTE leva här, men vi tycker. Bäst för människor och naturen. Med stora gruvar. Kirunastan LKABs skall flyttas till bättre plats, har malm under stan. Och vi har guld under 2 kilometer. Skall ta bort för Kleopatras ättlingar ?
    t. lapp i Sirkka

    SvaraRadera