söndag 4 december 2011

Eldsflugorna surrar

Först en undran:  "Vad det är för surr?",..........   långt innan jag når grannbyn.   

Då ser jag de starka svängande ljusen uppe i skogen.

Aha, jag förstår! Det är en Skördare som gått loss. Bara medan jag går nerför backen vid Näslunda Gård hinner den fälla två träd.
När jag rundar hörnet på Karl-Eriks ladugård, som står nästan ute på vägen, hajar jag till.

 På bara ett dygn har man "producerat" allt detta!
 ..... men så kör man tvåskift... och att vänta på att marken är frusen för att minska markskadorna  är det inte tal om. Ska denna yta avverkas vecka 48 så ska den avverkas då. Hur skulle det gå annars?
Hörde förresten att man tänkt byta namn på Skogsvårdsstyrelsen till Skogsproduktionsverket som mera säger vad det är fråga om. Det gäller ju inte att "vårda" skogen längre, utan att se till att skogen "producerar"... så mycket som möjligt, så snabbt som möjligt, till konsekvenser man upptäcker när det är för sent.?! 
Undrar när Carema care ska byta namn? Inom äldrevården sysslar man väl heller inte längre med vård längre. man producerar.  Det blir då Carema Production Ltd, men innan dess är väl företaget sålt, med stor vinst?


1 kommentar:

  1. Vart är världen på vägen.. det undrar man jämnt.
    Människan vill förvandla allt till pengar. Eller mat. Eller till turistattraktioner.
    Jag tror det kommer bli snart så att ingen vet vad de håller på med överhuvudtaget, det skenar ur..
    Utveckling ska väl inte vara lika med utplåning/förnedring/utnyttjande..

    Min pappa ute med hästen i vinterskogen. Han tog ned många träd men han älskade skogen, att vistas där, att vandra, att leva i skogarna. Hans spår har idag nästan försvunnit där han verkade.. Ett par rester av gamla skogsarbetarhyddor är vad som finns kvar, och rester av ett stall. Deras spår i skogen skadade inte, snön täckte marken och på våren när snön försvann så fanns det lite sågspån och hästskit kvar lite här och där.
    Vi gick i skogen med gott samvete och sjöng glada sånger så det ekade i tallbackar..

    Man ska inte såga av grenen man sitter på..

    Ha en skön decembervecka.. Kram

    SvaraRadera