torsdag 13 januari 2011

Lite sorgligt.....

känns det, ...............ungefär som när man vinkar av en vän på järnvägsstationen. Jag vet att vi snart ses igen, men ledsen över att han ska fara, när jag vet hur bra besöket varit. ................... tänker förstås på att jag ska städa bort julen idag. En del säger "Kasta ut julen". Visst låter det grymt? Ungefär som att bli utkastad från krogen. 

Tog ett litet farväl medan det var mörkt tidigt i morse, genom en "extraföreställning",  annars släcker vi här i byn för natten. 

Samtidigt är det bra att jag vet att på tjugondag Knut städar jag ut julen. Därmed basta! ... annars skulle jag gärna ha belysningar och gran ännu ett tag, så mysigt i vintermörkret, blir varmare på något sätt, och vackert nerre i byn med Pelle o Mariannes pepparkakshus och de andra belysningarna. ............. men jag tror att allt fler tar bort julen tidigare och tidigare, en del vid trettondagshelgen : "när man har tid", andra ännu tidigare "granen barrar så infernaliskt", 
Gör som jag ställ granen på altanen alldeles utanför fönstren. Det blir ännu mysigare, med snö och allt..... och så bra för alla granallergiker... Den fäller inte ett barr heller och lätt att både dansa kring och kasta ut. Nu är jag inte så säker på att Molly gillar att dansa kring granen, men hon gillar ju att bada bastu så borde hon klara detta, får väl strö lite korvbitar "i spåret"?
Jag frågade en kompis som var less på julen före trettondagen, varför han då tog fram alla tomtar, belysningar och Gud vet allt redan till 1:a Adnent och klädde granen samma helg. "Ja, du vet barnen tjatade så in i vassen!". Att tjata för att påskynda julen är ju vad som står i barnens julrollhäfte! Det innebär ju inte att vi ska göra dem tillviljes, då har de ju inget kvar att tjata om ....... och vi tar ifrån dem möjligheten att uppleva Förväntans Glädje! 

Jag gillar att "bygga upp" julen. ..... sjärnan och ljusstakarna till 1:a Advent, en utomhusbelysning och dörrkransen till 2:a Advent ...... och så håller jag på fram till jul. Dagen före julafton klär jag granen. Då infinner sig julefriden och får husera fritt fram till tjugondag Knut. 

Halva vintern är också avverkad vid 20:e-dag Knut och halva snöskottningen är likaså avklarad......... enligt Bondepraktikan.......... ska lika mycket snö skottas under resten av vintern?  Bäva månde Pelle och hans fantastiska traktor med snöslungan........... nu repararad efter förra ymmniga snöfallet. Hoppas att den håller nu! Tack, Pelle för all hjälp med snön!

4 kommentarer:

  1. Nu är traktorn tip-top igen. Har hämtat den hos Svarte-Petter i Häggvik i dag. Nu funkar den på alla punkter. Hoppas bara att det inte blir mera snö förrän nästa vecka eftersom vi drar till huvudstaden under helgen.Hälsn/Pelle

    SvaraRadera
  2. Önskar er en fin resa!!

    /Ingemar

    SvaraRadera
  3. Visst är det ett visst vemod och vet du belysningen på balkongen får vara kvar ett tag till bara för att det är mysigt ;o)
    Önskar dig en fin helg!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  4. Önskar också Dig och de dina en fin helg, hoppas att du känner dig frisk igen!

    Kram !
    //Ingemar

    SvaraRadera