fredag 9 december 2011

Glöggrytan fixar kaffet!

Strömmen gick under den värsta stormen idag!
Det otäcka när strömmen går är att man vet inte om den skall vara borta i en minut eller ett dygn..... gissade att några träd stormfällts över ledningen. Ringde Rolf och hörde att de hade ström i Häggvik, men dit är det 8 km... .. jag räknade med att de inte skulle kunna laga ledningen i en becksvart stormnatt utan gjorde mig redo.
Klädde mig lager på lager, 4 lager... varm och torr.
Slog av mobilen, för att spara på strömmen, likaså den uppladdningsbara radion.
Gjorde en brasa i täljstenslkaminen
... men hur lagar jag mat. Hade just ätit lunch när strömmen for.... hur kokar jag kaffe?
Man blir ju aldrig så kaffetörstig som när det verkar oåtkomligt?!
Finns det råd finns det hopp,
fdinns det glöggryta kan man fixa kaffe?!

Då såg jag glögggrytan på bordet, fyllde den med vatten och på bara någon minut hade jag rykande gott kaffe
.... trots att det blev bryggt, inte kokt.
Sedan testade jag att även laga mat på glöggvärmaren, bytte bara gjälva glöggpannan mot stekdito
..... det gick alldeles utmärkt.
Strömmen kom tillbaka efter ett par timmar,  först trevande, ett par minuter ström så for den igen.
så höll det på någon timme
Hörde föresten att EU skulle stresstesta bankerna....
undrar om de låter strömmen fara då?
Detta är stresstest. 
... klarade det fint 
tack vare glöggrytan!

3 kommentarer:

  1. Bra karl reder sig..
    ..ett förskräckligt blåsväder..
    ..här på Ön är vi vana vid rejäla vindar, men detta..
    ...idag lyfter vi en skål för en "gemensam vän",
    skål TOMAS!
    kram fr Tina på Hönö

    SvaraRadera
  2. Ja, idag ska jag läsa några tummade sidor av TOMAS! .... och utbringa en glädjens skål för Nobelpristagaren! Såååå glad!
    Kram
    /Ingemar

    SvaraRadera
  3. Terve ! Ingen fara. Naturligt liv är någongång lustigt. Måste improvisera. Och Tomas och alla andra kan göra det. t.lapp i Sirkka

    SvaraRadera