onsdag 27 juni 2012

Dr Skog

Igår hörde jag ett intressant program på radion, , Kropp och själ, 
Man hade ordinerat Skogen till de som "Gått in i väggen" på jobbet, blivit utbrända, utmattningssyndrom, stresstrauma. Kärt barn har många namn.
Man kom i alla fram till i denna stora vetenskapliga studie att vistas själv i skogen i 2 timmar per vecka hade en oerhört stark läkande kraft. 
Inte så att man var botad efter att ha vistats i skogen, 2 timmar i veckan i tre månader, utan det blev som regelbunden motion för konditinen, man mådde mycket bättre och hade skapat ett behov.
Jag har själv sedan långliga tider skapat detta behov och märker hur GOTT jag mår.
För många var det skrämmande till en början att vistas själv i skogen, men snabbt byggde man upp en trygghet. 
Man fick välja bland olika typer av skog.

Den öppna gläntan

Det täta äldre granskogen

Skogen vid vatten
  
Den glesa skogen

Naturligtvis är jag övertygad om att man hade fått ännu MYCKET bättre resultat om man haft berikat skogsvistelsen 
med en terapeut i form av en hund ............ men det ska ju då vara en hund man inte behöver hålla koll på eller gå och dra på i ett koppel, utan en som håller koll på mig...... som Molly!

Ingen hade testat hur vistelsen på ett  ett kalhygge skulle inverka på stresstraumat............... men det kan man nog räkna ut.


2 kommentarer:

  1. Jag tror att jag mår lika bra på havet som du mår i skogen. Kram M

    SvaraRadera
  2. Jadu jag är böjd att hålla med ser nu fram mot nästa etapp av Bergslagsleden som förhoppningsvis sker på tisdag.....
    Ha en riktigt härlig helg!
    Kram/Lena

    SvaraRadera