måndag 4 juni 2012

Tabla rasa ?

När jag läste Barnpsykologi fick jag lära mig att ett barns hjärna var att jämföra med en tom ram, färdig att fylla............ så småningom.
Även den kunskapen har man omvärderat. 
Det är ju några år sedan mina studier ...........
Ett intressant radioprogram i veckan om detta...... P1 förstås!
Inget gäller för evigt .... inte ens Piaget!
Nu har man sett att ett barn i Sams ålder använder 50% av mjölksockret som äts går till hjärnans aktiviteter, medan vi vuxna bara använder 20% av det glukos vi får i oss.

Hatten på ...... klar för Farfarsdag II

Igenkännandets glädje!



4 kommentarer:

  1. Sicken liten goding!!!
    Ha en riktigt fin vecka!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  2. Det är tur att vi blir klokare när det gäller barnens utveckling...t o m innan de föds samlar barnen på sig kunskap för redan i mammans mage registrerar de omvärlden.

    Det ser ut som att farfar är favorit "numero uno"=)

    Ha en fin farfarsdag!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  3. En sån underbar unge!! Jag förstår om farfar är favorit för henne,
    ha en härlig dag och njut av favoritskapet jag tror tyvärr inte att det varar livet ut.
    Kram M

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder !! Härlig unge !! Kerstin

    SvaraRadera