måndag 2 juli 2012

Vitt tak

Furu är ljust och fräscht de första tjugo åren, sedan blir det mer karaktärsfullt, men också mörkare.
Jag bestämde för ett par år sedan att måla taket vitt i det rum som är innanför stora altanen. På så sätt skulle de stora fönstren mer komma till sin f rätt fullt ut och rummmet ännu ljusare.
De nya fönstren har gjort sitt. De släpper in dubbelt så mycket ljus trotsatt de har samma ky-mått som de gamla...... rena trolleriet. de ny har ingen mittstolpe och är inte öppningsbara.
När Peter och Sven-Olov var här och fixade ytterpanel och nya fönster fick jag tipset att stryka takbräsornas kanter med latex så attt ev sprickor blir täta och fina!.
Latex är molningsbart se. Det är inte Silikon.
 "Kom ihåg att doppa fingret i vatten inna du stryker efter fogarna!"
Bara att gå med sprutan efter skarvarna och dra det vattenblöte fingret efter.
Lätt som en plätt!

Lätt som en plätt, särskilt när man är lång och reslig............. och fått goda råd.

Det finns ju så fina redskap nu för tiden. Pyttesmå rollers och latexsprutor.
Så nu är det bara att rolla!!
Eftersom jag är väldigt nogrann........... den första timmen,
delar jag upp jobbet i "timmesbitar"


3 kommentarer:

  1. Heja!!!
    Kram Kerstin

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Jag har två furutak som fått alldeles för mycket "Karaktär". Spännande att få se det färdiga resultatet=)

    Ha det fint!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  3. Det kommer säkert att bli jättesnyggt för du är ju så ordentlig och noggrann.
    Lycka till och kram M

    SvaraRadera