lördag 23 juni 2012

Spirande

Lars-Göte väntade länge i år med att göra "vårana" (harva, så, välta) här i byn.

På bara lite mer än en vecka har det hunnit gro och börja växa. 
Det gröna  spirande stråna har kommit upp. 
"Den stora fördelen med att vänta med varana är att ogräset hinner inte med i svängarna utan blir efter redan i starten....... mindre ogräs^bekämpningsmedel behövs.", sa em bonde till mig.
När min jänta var 5 är gick hon och jag efter en teg i Tavelsjö (Västerbotten) som just hade börjat skifta i grönt. Jag såg min chans och berättade för Anna om Allemansrätten............. är man folkskollärare så är man!
"Du får inte trampa på det som gror och växer på åkern!"
Just då kom Björn med traktorn och började spruta ut ogräsmedel, så vi fick skynda oss därifrån. När vi hade kommit på behörigt avstånd, frågade Anna: "Pappa, hur kan Björn då få köra på det som gror och växer med sin gigantiska traktor, när jag inte ens får gå med gymnastikskorna?"
Ja, vad svarar man?

1 kommentar:

  1. Då får man ta fram de innersta pedagogiska svar man kan komma på. Ha en härlig midsommardag!
    Kram M

    SvaraRadera