fredag 23 november 2012

Split vision

Missa har superhörsel...och gillar ost!

Det är kul att förgylla tillvaron med små experiment.
Idag när jag städar, får jag ett infall att testa Missas hörsel.
Hon ligger och får sin dagliga sömn efter nattens musjakter. 
Då hon ligger på en stol vid bordet i solrummet, ser jag min chans.
Trots att jag dammsuger runt hennes stol gör hon inte ett teckan att hoppa ner.
Jag går ut ur rummet, stänger den välisolerade dörren, går in i brasrummet och slår på radion, skruvade upp volymen, så att den olidliga hårdrocklåten nästan blir outhärdlig. dammsugaren går hela tiden. Då öppnade jag kylskåpet och stängde. Väntar. Inget tecken på katt. 
Då öppnar jag kylskåpet igen och tar fram ostförpackningen, öppnar det och hipsi vipsi sitter katta vid mina fötter.
Hur hon kan ta sig igenom den stängda dörren?
Jo, hon tar vägen genom träpersiennerna i sovrummet, som vetter mot solrummet, via sovrummet till köket.
Förutom hörseltest blev det lite problemlösning också....
....Katta är alltså smart också

2 kommentarer:

  1. Vilket härligt test! Måste skratta lite igenkännande.... det fungerar också på hundar och ... ankor (fast inte med ost)!

    SvaraRadera
  2. Terve Ingemar ! Hur var det i forna Egypten ? Katten var så helig, att skall straffa strängt dödsdomt dom avlivade katten. Kan höra varje mus och råtta i spannmållager. Varför inte mannen som tar ost från kylskåpet ? Samma vilda kattor, men äter så länge ost eller några andra gourmet' än hon är nöjd i hushåll. Och jag vet hon är nöjd. Kanske smartare än människan ?
    Och tänk du vet. Hunden har 10000 gånger bättre luktsinne än människan. Så vi behöver dom att leva. Alla djur har sitt specialitet vi behöver. Och det är inte självishet. Tex ko, lamm, häst, anka, höna, rendjur, älg osv. Svara ?
    Ha allt gått,
    lapp i Sirkka

    SvaraRadera