tisdag 28 september 2010

Molly .......kamphunden


Molly är en kamphund, i den bemärkelser att hon kämpar, kämpar att vara snäll och vänlig: " Är jag snäll och vänlig är också människorna snälla mot mig ............... är de ändå inte snälla håller jag mig på avstånd"
Jag hörde på nyheterna idag att antalet anmälda hundöverfall (där människor blivit oprovocerat anfallna av sk kamphundar) har fördubblats de senaste åren ... är nu uppe i 3500 anmälda fall per år!"
En "expert" sa att om kamphundar  kommer i orätta händer så kan det gå illa. Knepigt! Jag har aldrig hört någon "expert" säga om stövare: att om de kommer i orätta händer så kan de börja söka harspår och driva haren.......... eller som i många debattprogram diskutera om det är hundens eller ägarens fel att kamphunden anfallit barn, människor eller andra hundar. Hunden har ju upplevt att den varit hotad och reagerat precis som den förutses göra ....... om man ser till avelsarbetet..
Tänk dig att deltagarna i ett debattprogram på TV skulle diskutera om det är stövarens eller jägarens fel/förtjänst att den driver hare. Du skulle skratta på dig?. Stövaren är ju framavlad för att driva hare.. Kamphundar är framavlade för att reagera med största aggresivitet på vad hunden uppfattar som hot.
En pistol eller kniv är ju absolut ofarliga om de inte "hamnar i orätta händer"!
Tror du att slangbellor vore tillåtnana om 3500 personer blev påskjutna varje år? .Varför tillåts man avla fram hundraser som ska reagera med största möjliga aggresivitet? Vem behöver en kamphund?
Vad vi behöver är snälla hundar ............ som Molly

1 kommentar: