torsdag 23 september 2010

Molly


Mycket på denna blogg kommer att handla om Molly. Hon kom till mig för ett par månader sedan, omplacerad efter "en risig uppväxt", risig även bokstavligt. Hon var nio månader hade ett självförtroende som var under nollstrecket och stressade upp oerhört när hon träffade såväl människor som hundar.
Anledningen att jag tog mig an henne var att hon inte har någon skärpa och ingen försvarslust. En sådan hund är lättare att "bygga upp". Hade hon haft försvarslust och skärpa har jag bedömt henne som direkt farlig. Farliga hundar ska vi inte ha i vårt samhälle. Då hade hon snabbt lärt sig att om man reagerar aggresivt på en hotfull omgivning så får man "respektavstånd". Jag vill att hon skall lära sig att med vänlighet blir man bemött med vänlighet och att mitt ledarskap ger henne trygghet.
Jag är "lärare i hundtjänst", som det heter i Brukskretsar och har erfarenhet från mina 9 tidigare hundar. Alla mina tidigare hundar har varit renrasiga (Schäfer, Setter, Flat, Rottis, Border Terrier). Molly är en blandrashund (Border Collie, Lapphund / Schäfer, Sibirien Husky). Man blir aldrig för gammal att bryta sina cirklar.
Jag kommer här att berätta hur jag jobbar med Molly och tränar henne för att hon ska bli den hund som är fullständigt trygg och känner att hon klarar av allt som inträffar i hennes liv på Konvaljbacken, skogarna omkring och även besök i den kungliga myrstack där mina barnbarn växer upp..
I eftermiddag ska Molly (och jag) åka 20 mil i en fullpackad buss. Det ska bli spännande att se hur hon klarar det.

1 kommentar:

  1. Hoppas resan går bra och det ska bli kul att få följa er resa tillsammans här på bloggen!
    Ha en finfin kväll!
    Kram/LenaS

    SvaraRadera