måndag 27 september 2010

Molly ..... snickaren

I eftermiddag har Molly varit med och försökt lära sig hur man snickrar en uthusvägg. Hon är med hela tiden. Sitter jag vid datorn och jobbar, ligger hon under datorbordet............ snickrar jag är hon med "på snickarbänken".
Allt jobb man lägger ner på sin hund det första året harman igen flera gånger om ........... och det fina med miljöträningatt det tar tar ingen tid, eller väldigt lite tid i alla fall. Det är bara att låta hunden vara med i det man gör. 
Miljöträning blir så lätt att man konstruerar träningssituationer som "stadsbesök", "besök på lantgård" eller "folkmassa"........... och det mesta hunden tränar är att vara med på sådana situationer som gör matte/husse stressad, för stressad blir man i regel i konstruerade situationer. 
En gång skulle jag träna "skott" med en hund. Jag hade ju startpistol, så jag instruerade min son, var han skulle gömma sig och så avlossa ett skott med startpistolen, när jag gav tecken. Jag hade så mycket att hålla under kontroll, att hunden blev klart påverkad av det och mindre av att det small. Sedan kom jag på att älgjägarna sköt på jaktskyttebanan varje torsdag 19 - 21. Det small alltså hela tiden där. Det var bara att ta för sig! Lägga ett spår tre km ifrån skjutbanan ena torsdagen, träna lydnad två km åt andra hållet eller ett uppletande en km bakom jägarna. Efter några veckor tränade vi mellan parkeringen och skyttarna.
. Jag brukar ta med Molly till det mesta jag gör, synd bara att jag inte kan ha henne till jobbet. Det skulle ha varit nyttigt både för henne och alla där................. ja, inte riktigt alla ................ det är ju det där med allergier. Naturligtvis kan vi inte ha med hundar till miljöer där det är risk att människor blir sjuka, men det finns massor med ställen där de kan varas med.

1 kommentar:

  1. Vad det blir fint min älskade.Sådan husse sådan Hund. Puss Elsy

    SvaraRadera