söndag 29 januari 2012

Med Naturen in på knutarna

I morse såg jag lospår när jag gick Rundan. Den hade korsat vägen bara 100 meter från Konvaljbacken. Lugna ostressade spår. 
Just när jag kom tillbaka från vandringen kom Per-Arne på sin snöskoter. Han håller koll på hur lon vandrar och kunde berätta att han sett spår uppe efter skogvägen till Öden..


Jag och Molly följde skoterspåret upp i skogen och kunde se att lon svängt av spåret här
........... ett par hundra meter ovanför mitt hus.
Det som gjorde mig lite extra orolig var att lospåret häruppe var övertäckt av nysnön som drivit in i spåret, medan spårstämplarna nedanför huset var pinfärska. Det slutade blåsa vid tretiden inatt.
Lon hade alltså tillbringat natten i skogsdungen ovanför mitt hus.
Tur att Missa håller sig inomhus om nätterna 
.... och har hjälp av rovdjursväktaren Molly om hon är ute när det är mörkt ute.

1 kommentar:

  1. Både spännande o skrämmande..just för dina djurs skull men särskilt för Missans
    Här har jag inte sett till några lodjursspår än
    Och den stora bruna DEN sover ju än..om man håller sig ifrån o inte stör dens vintersömn
    Önskar ER en FIN dag däruppe på konvaljbacken

    SvaraRadera