fredag 20 april 2012

Skarpt läge

Rundan........ som vanligt
Molly på gott humör.................. som vanligt.
Jag lite i "andra tankar " ...... som vanligt.
Livet småleker, inte bara en dans på rosor!
Molly och jag tränar några inkallningar och en ny variant av uppletande i LOA:s fina "nya"  björkpark vid hans bastu.'
Vi kommer fram till Näsänget och just där man kommer ner mot ängarna, du vet....
Då!
Jag ser att ett rådjur tittar upp från morgontuggorena och ser faeran.....
Molly accelererar från noll till 100 på noll sekunder.
Atomacceleratorn i Schweiz skulle ha varit grön av avund!
Avståndet till rådjuret minskar snabbt, .... inte mer ån 15 meter
Så mycket man hinner tänka!
Hann tänka på: föreläsningen jag höll i tisdags: "Lyckliga lydiga hundar", där jag sa att har man bara lydig hund så behövr man inte ha den kopplad, enl tillsynslagen (Högmod går före fall!). hann tänka på vad som skulle hända när de sprang över Bönhamnsvägen, (rådjuret tog riktningen mot Koperativa) och orsaka en trafikolycka (Jag skyldig! Molly ihjälkörd)), osv osv
En kort skarp visselsignal från mig (tur man lärt sig busvissla!)
........  Molly avbryter direkt och svänger bara upp och kommer tillbaka!!
Hon slänger bara ett öga "över axeln" på det flyende rådjuret, blicken säger:  "Jag ville ju bara lattja lite!"
Molly får beröm när hon kommmer, glad som alltid. Hon hade ju handlat helt isfter sin natur (att ta efter vad som tar ifrån),............ också visat den lydnad  att hon besitter.



Vi gör en mängd roliga lydnasövningar (apportering, inkallning, mm mm)
, övningen med uttjänta vägpinnar hittar Molly själv på 
"Jag ska bli jonglör, Husse!!"
(Husse kastar inte pinnar får Molly fixa själv)
Molly verkar inte tycka att hon bytt ner sig genom att vara lydig.
Ledarskap är att ta initiativ, och att komma till KRAV-nivå!
Om man inte kommer till krav-nivå är det varken lydnad eller ledarskap!
Det ska inte vara tråkigt att uppfylla husses krav!

5 kommentarer:

  1. Jag tycker att du ska vara stolt över Molly och ser fram emot att få träffa denna duktiga dam.
    Henne har du verkligen lyckats med.
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  2. Jag tror aldrig att det kan vara tråkigt att uppfylla dina krav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
    2. För mig anonyma kommentarer raderas.

      Radera
  3. Duktig vovve och duktig husse.
    Hälsn Pelle.

    SvaraRadera