måndag 28 maj 2012

Ekbjässe på 4,5 ton


Tommy gör ju fina golv i sitt snickeri i Näsänget. 
Nu har han tänkt göra golvtiljor av denna präktiga ekstock ........ som han av en händelse kom på att han hade i sina gömmor.
Han köpte den för 18 år sedan i Huddinge. Hur kan man bara komma på en sådan sak?!
Att köpa en ek på Stockholmsresan iställe för en ny kavaj.
Då hade han inte en susning om att han skulle göra golv en vacker dag
.
Den 3,5 meter långa "biten" väger 4,5 ton och är 2 meter i diameter.'
Molly agerar kuttersmycke eller linslus, så vi ser hur ofantligt stor den är.
Hur ska han kunna såga den, ingen sågram tar väl med än en 45 cm stock?
Jo han ska klyva den först i två halvor och sedan i fjärdedelar. 
Har sågar en skåra med motorsågen och sedan ska en massa meterlånga kilar slås i efter skåran, som när man klyver stenblock. .... ett par slag på varje kil så kommer den till slyt att spricka.
I sommar ska det ske.
Spännande.

4 kommentarer:

  1. Tänk ett sånt stort träd det måste ha varit och undra hur gammalt och vilken saga det trädet kunde ha berättat. Kram M

    SvaraRadera
  2. Det gäller att vara lite visionär för att se möjligheternas skapelse i stocken..coolt

    SvaraRadera
  3. Hej Ingemar.
    Så många bloggar du hunnit med sedan jag hälsade på senast, bilden på stolta Molly när hon bär hem posten är obetalbar, tänk att vargens släktingar är så trevliga ändå skräms så många av den, själv är jag inte rädd för vargen, jag har fått lära mig av kunniga att den är mer rädd för oss än vi för den, nu tappade jag spåret totalt men så kan det bli.
    Jag undrar lite vad det skall bli av den där bamsingen till ekstock.
    Ha en riktigt trevlig fortsättning på veckan och om jag inte tittar in här mer innan helgen så hoppas jag att den önskan gäller över helgen också.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny!
      Jag brukar skriva ett inlägg varannan/var 3:e dag sådär......... annars hinner inte folk läsa. Skriver om ditt och datt, Alltid händer nåt om inte annat på hjärnkontoret.
      Av ekbjässen ska det bli golv. Tommy gör klickparkettgolv, 40 cm breda tiljor.
      Nu ska jag kolla in på din blogg!
      Ha det GOTT!
      Ingemar

      Radera