lördag 2 oktober 2010

Mollys miljöträning

"Undrar om vi är släkt, vi har samma hudfärg i alla fall!. Nja, Molly tar nog in den mesta informationen genom nosen och konstaterar att dessa kor inte är märkvärdigare än de hon utsatts för tidigare. Första gången Molly kom i kontakt med kor och tjurar blev hon mycket stressad, men nu som synes kolugn....... men det gäller att ge henne tid.
"... åsså dikesspring, men det är kuligare än tjurarna ,,..... gillar ju vatten!" De flesta hundar gillar vatten. Molly får "frispel varje gång! ........ men vi är väldigt bra på att lära våra hundar att vatten ska man akta sig för, annars blir husse/matte inte glad. Jag vill att Molly ska "fungera i alla väder och "underlag"
"Vad är det här bra för, jag vet var jag har mina tassar, husse" Ja, det kanske inte var så lyckat att låta Molly springa på LOA:s vedtrave, men tänkte mest det var nyttigt att känna att underlaget inte alltid ligger still. Molly var inte särskilt imponerad. 
Jag har ofta undrat över hur det kan komma sig att en hund kan springa, till synes helt obehindrad" på klippor och stenskravel i halvmörkel medan jag tittar noga var jag sätter varje steg.
Dessa tre exempel inträffade på samma promenad. I morgon finns andra saker att träna på under en till synes likadan promenad.Det finns alltid an massa att träna för en unghund. Saker som som gör att det fortsatta livet blir mycket enklare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar