fredag 8 oktober 2010

Vägen


Kan du tänka dig, att efter den här vägen, som går mellan sjön och Konvaljbacken, körde det 18 timmerbilar (med släp) per dygn fram till -98, när sågen las ner. Idag går det 1 personbil var tredje timma. 
Det går mängder av historier om hur man fått möte med en timmerbil som kanat på isig väg och man själv fått köra ut på åkern.............
Vilken tur att jag kom hit året efter att sågen lagts ner......... tror inte att så fallit för byn om det inte varit för Tystnaden. Förra helgen satt jag ute på altanen och inmunigade morronkaffet när hörde ett metallrassel. Jag undrade vad det kunde vara tills jag ser Sven-Olov låsa upp garaget sitt 250 m bort. Då kan man tala om tystnad. Det är så tyst att man hör varje ord som när folk går nerre på vägen och samtalar................ 50 meter från Konvaljbacken.
Mitt möbellass var inget problem för den numera lite medfarna vägen.............. och alla möbler är nu inburna. 
.......... och elden sprakar i bastukamin!

1 kommentar:

  1. Åh vilken historia bakom den vägen svårt att tänka sig lastbilar där idag, fast kanske lika bra det så du kan njuta av tystnaden ;o)
    Ha en fin helg!
    Kramis/LenaS

    SvaraRadera