lördag 13 oktober 2012

Guldlöparbana?



Det här var skolans löparbana i Näsänget. Bara ett stenkast från skolan, den vita du ser i bakgrunden Löpning 60 meter. Perfekt löparbana, rak och fin! Här togs man ut till den årliga stortävlingen på Nordvallen.
"Man taver vad man haver!" Att det var landsvägen, som togs i besittning,  kan man ju tro skapade trafikproblem, men icke så. Den eventuella bil som kom kunde ju vänta i 8,9 sekunder! 
Molly tycker att det är bra klös i "banan" 

Jag vet inte om Lasse någonsin kom till STORtävlingen på Nordvallen, men tränade "60 meter löpning" gjorde han. ... men det är nu ett halvt sekel sedan. 
Först trodde jag att Guldmedaljören från OS -48 i London, Arne Åhman tränat in ansatserna här. Han är ju född och uppvuxen i Ådal, bara ett par kilometer från "löparbanan".
"Nää inte n´Arne...... De hade ju skola i Ådal. Han träna att hopp över kohagan bakom skola där!"
Det är lite glesare mellan skolorna idag.
Men på STORtävlingen på Nordvallen tävlade Arne många gånger....... inte bara i höjdhopp, som var han specialgren.

1 kommentar:

  1. Hej Ingemar.
    60 meter sprang jag också, det var på den tiden jag gick i skolan, efter det har det inte blivit så mycket idrottande för mig, men jag älskar att gå runt i naturen med kameran i högsta hugg, ibland blir det inget plåtat, andra gånger har det blivit både varg och älg på samma dag, här nere är vargen sällsynt än så länge även om någon strövar runt här då och då, men jag hoppas att det bara är en tidsfråga innan den bosätter sig här också.

    SvaraRadera