söndag 26 december 2010

Julen 2010

Underbart att fira julen med mina barnbarn! De tycker fortfarande att "årets julklapp" är en slemmig leksaksorm eller ett alfapetspel. Kommersialismens bulldozer har ännu inte hunnit ifatt dem! ..... och inte deras morfar heller.

Min bästa julklapp var boken "Vargen - den jagade jägaren" av Henrik Ekman............ en fantastisk bok..
Visst har det varit roligt att besöka nära och kära, men frågan är om man inte skall vara hemma en jul som denna,.............  med det väder som bjudits? 
Vid HögaKustenbron i måndags låg jag någonstans i mitten av en en 2 kilometer lång bilkö som gick 70 km/tim .................Då blev jag omkörd av en långtradare samtidigt som jag hade en annan långtradare 5 m bakom bakluckan...... bafann mig i ett helt vitt snörökmoln i femtio meter minst och vågade inte bromsa hårt för långtradaren bakom.......... var helt bergsäker på att jag antingen skulle åka in i räcket utanför mig eller bli inknuffad under den omkörande långtradaren-
På hemvägen, sent igårkväll, åkte jag taxi mellan Sundsvall och Härnösand    då tåget ersatts med buss och vi kom fram tre timmar försenat till slutstationen för tåget.... taxi enda möjligheten. Vi låg i omkörningsfil efter motorvägen norr om Sundsvall, när en galning i säkert 140 försökte göra en egen fil mellan oss och motorvägsräcket. Det lyckades naturligtvis inte för honom. Bilen kom som en projektil ut från räcket. Vår fantastiske taxiförare gjorde en helt otrolig undanmanöver. Tackar taxiföraren och försynen att jag lever idag!!
Åkte hem lite tidigare idag från min älskade i Härnösand, då SMHI utfärdat en klass 1 varning........ sällan har det kännts så ljuvligt att dra igen ytterdörren och känna "hemmet lugna vrå". Stort Tack till Pelle, som gjort vägen upp till Konvaljbacken farbar............... farbar bara en halvtimma på grund av blåsten, men det räckte.
Jag skulle inte ha tagit mig från E4:an och ut till yttersta havsbandet med min lillFord.......... men med mitt fyrhjulsdrivna SUVeräna vidunder gick det galant ............ Jag får nog se bilköpet som en livförsäkring!?

4 kommentarer:

  1. Åh så fina dina barnbarn är och jadu man blir mörkrädd över hur vissa kör, skönt att du kom fram oskadd!
    Ha en finfin kväll!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  2. Nog är det roligt att fira jul med barnbarnen, även om det är lugnare att bara vara hemma, haha.
    Lät som en väldigt orolig färd du var ute på. De där långtradarna är man livrädd för nu när man är ute och kör. Man vet inte när dom kommer ut i samma fil som en själv.
    God fortsättning önskar jag dig.
    /Elzie

    SvaraRadera
  3. åh vilken mysig jul du verkar ha haft! :) gillar ditt "gott nytt år"-kort också! :D

    Kram!/Ronja

    SvaraRadera
  4. Har alltid dig, Ronja, i tankarna när jag fixar bildrna med picnik.com: "Undrar vad Ronja säger om den här bilden?" :-)

    SvaraRadera