onsdag 22 december 2010

Julstämning

Vad innefattar det. egentligen? Julstämning? För mig har det växlat över tid. 
När jag var liten var det ombonad, ljus, värme och god mat....... eller kanske förväntan och uppbyggnaden av detta. Vi såg ut julgran redan i augusti, sedan förberedde vi pojkar marschallerna , som vi tillverkade själva av spillolja och fotogen (varje juldagsmorgon var hela byn (4 km) marschallbelyst!), vi förberedde julmaten ( slaktade grisen och lade den torkade fisken i luten, kokte skinkan gjorde sultorna, bakade), vi bar in ved så att det räckte hela julen, vi lade in trasmattor så att hela köksgolvet(30 kvadrat) var täckt , vi satte upp julgardinerna, pappersbonaderna, vi skottade snön så att vi hade de finaste snödrivirna i byn! 
...........Höll på att glömma julklapparna. Vi barn gav varandra en julklapp och fick (i regel kläder) 2,3 st av våra föräldrar. ,,,, men julkappar var mycket litet av "julen" Hela tiden förberedde vi för att FIRA julen genom ombonad, lljus, värme och god mat.
Sedan när mina barn växte upp var det något annat: vi målade en fönsterruta varje advent med julmotiv, vi gjorde julgotta tillsammans med grannfamiljen, vi bakade men köpte julmaten färdiglagad ( .. utom skinkan som vi saltade, kokte och griljerade själva), vi pyntade hemmet så att vi kunde FIRA jul. Julklapperna hade blivit fler till barnen, men bara en eller två till oss vuxna. Julen var fortfarande mycket förväntan, förarbete och inte så mycket fokus på kommers. 
Jag brukade vara jultomte åt grannarna när mina barn slutat att "tro på tomten", men slutade med det när grannpojken på sju år efter stor frustration, när han inte fått den rätta julklappen ur julklappsberget under de första tio minutrarna, skrek till mig (:=Tomten som han absolut inte kände igen) "Hit med Nitendospelet, din Jävel!!" Då insåg jag att kommersialismen även erövrat barnen och Julen!
Numera tycker jag fortfarande att mycket av "julstämningen" är förväntningarna och förberedelserna ........ och att få vara med barnbarnen och nära och kära! Julklapaprna har vi tonat ner. Barnbarnen får kanske 6,7 vardera  och vi vuxna har infört "julklappsstafett", som innebär att var och en ger en julklapp till någon och får en av en annan, max 200:- per julklapp. Vem man skall ge får man veta ett par veckor före jul. Vem man får av blir en överraskning!
God Jul!

3 kommentarer:

  1. God Jul Ingemar & Molly! :)

    Kram/Ronja

    SvaraRadera
  2. Önskar dig en riktigt GOD JUL!!!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  3. Tycker att julafton känns mycket trevligare och mer stämningsfull nu när vi bara har våra julklappsspel. Mer tid att umgås och många glada skratt blev det förra året. Jag hoppas att vi får lika roligt i morgon trots -31.

    önskar dig en riktigt God Jul
    /Christina i Grannäs

    SvaraRadera