tisdag 11 januari 2011

Fåglarna känner igen Åke

Varje morgon när Åke kommer ut för att fylla fågelbordet med godsaker kommer småfåglarna. De känner igen honom! "Nu när du kom  flög de in i småbuskarna och gömde sig". "Blir de inte störda av skatorna?", frågar jag. "Nej,......... skatorna har sitt matbord där borta", säger Åke och pekar mot ett bord 25 m bort. Ordning och reda! Att skotta upp vägen till fågelborden är inget besvär för Åke, 80 år fyllda. "Har ju alltid rört på mig.............  I min ungdom sprang n´Ove och jag ner till Älgsjö, till Näsänget, och hem ... tog nog 25 minuter varvet (7 km)......... två varv och sedan ......... sen ner till sjön och bada.... efter en arbetsdag på slåttern........ men då var ju ung. N´Ove,  min storebror, dansar två, tre kvällar i veckan fortfarande ......... och tar någon timmes promenad med grannens hund varje dag........ hon har svårt att gå, något fel på bena................. och jag har ju snön"

På hemvägen från Näs gjorde Molly några skartester. Jippi! Skaren håller! Nu blir det skidåkning imorgon! ....... men idag blir det bakning. Ska baka ett grekiskt lantbröd jag såg receptet på i Land.... men en kort skidtur blir det nog även idag. Degen ska ju jäsa . Även om det står att den ska jäsa i 30 minuter blir brödet bara godare om det får jäsa en eller två timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar