onsdag 12 januari 2011

Guldkanten

Jag tycker att man skall sätta guldkant på tillvaron lite då och då! En av dessa guldkanter är bastubad åtminstone 2 gånger i veckan! Bastubadet innehåller egentligen 3 guldkanter: dels förväntans glädje, hela förarbetet med eldning och iordningställandet av bastun och packningen av bastukorgen; själva badet, ett par timmars meditation, så välbefinnandet efteråt.
Jag har badat bastu sedan jag var tre, fyra år och fick följa med pappa till byabastun hemma i Kubbe. Ingen i byn hade badkar eller dusch hemma, så karlanar gick till byabastun varje lördageftermiddag när arbetsveckan var slut och helgen tog vid. Alla gick dit. Det var där jag fick lära mig allt väsentligt i livet: hur man lägger ner en 18-taggar, hur man gör mål i fotboll, hur man ställer hässjan så att den inte ramlar omkull när det regnar en vecka i sträck, hur man förför kvinnor osv osv. 
Byns kvinnor gick inte till bastun. Jag tror att de tvättade sig i tvättstugorna.......... för rena höll de sig!
Jag har lärt mig bastubadets svåra konst dels från min bastrndoms bastubad och dels av vännen Arent, som är medlem i Bastuakademin. Arent har testat min bastu........ med högsta resultat!
Av alla som badat i min bastu är det väldigt få som kan. Många som inte badat innan tror att det är ett tortyrredsak, där det går ut på att klara så hög värme som möjligt. Bastubadet är ett njutningsmedel!!
Alla har samma uniform i bastun, klädkoden är enkel. Inga armanikostymer.
Det är i bastun som sanningarna sägs!
  • Bastukorgen skall innehålla lite tilltugg som bastukov, andra korvbitar. (Det gillar Molly mest). och några burkar lättöl eller en vattenflaska. Att dricka starköl eller ännu starkare saker tar bort en stor del av bastunjutningen och innebär också höjd olycksrisk. Kaminen är lätt att bränna sig på om balansen inte är 100.
    Man förbereder bastun genom att ställa iordning, göra det fint i bastun, lägga ut sittlappar och handdukar medan man eldar till en bra starttemperatur, som jag tycker är 55 - 60 grader. Jag kollar aldrig på termometern, man kännernär det känns bra. Att "jaga" grader har inget med bastu att göra.
     
  • Man kan dela in själva badet i 3 faser: Mellan varje fas tar man en stund i "relaxen", vilket innebär att stå och prata en stund på bastualtanen och ta några klunkar öl eller vatten, slänga lite vatten över sig eller rulla sig i snöl.......... men kolla att det inte är skarsnö! eller doppar sig i sjön eller vaken,

  • Uppvärmning till dess man svettas gör jag i TORR bastu. Om man börjar med ångan direkt så vet man inte om huden är fuktig av ångan eller svett. Viktigt för renhetblivandet att porerna öppnas.

  • Fas två kan man kalla "ångfasen". Man eldar på och höjer temperaturen till ca 75 grader medan man då och då slänger på en halv skopa vatten på stenarna. Under fas två brukar Molly lägga sig lite längre in på sin lav så att hon ligger under min lav och inte får ångan på sig, annars är hon en riktig bastuhund och blir alldeles vild när jag tar fram bastukorgen och börjar packa den.

  • Sista fasen är frivillig, lite för halvfanatikerna och innebär att man höjer temeperraturen till 80 kanske och tar rejält med ånga, "pisksnärtar" brukar Arent säga.
    Efter själva badedelen kommer relaxen som är oerhört viktig. att man duschar och svalnar av innan man tar på sig kläderna. Eftersvettning får inte förekomma. En regel i byabastun var att lika länge som man varit inne i bastun skulle man sitta i omklädningsrummet.............. det var då öronen fladdrade på oss småpojkar.

    Mycket nöje!


2 kommentarer:

  1. Oj, det var mycket att hålla reda på.
    Min bastuhistoria är att gå till bygdegårdsbastun på torsdagar med min kusin. Vi höll på med det i några år under tonåren men sedan har det varit mer sporadiskt. På önskelistan står en vedeldad bastu med relaxavdelning. Håller med om att alkohol inte bör vara med under bastubadet.
    Yvonne

    SvaraRadera
  2. Mkt bra artikel om bastubad. Det kommer säkert många att uppskatta som
    tips på hur man skall bada bastu. Lycka till Vännen Arent

    SvaraRadera