fredag 7 januari 2011

Ymmnigt snöfall

Idag råder ett ymmnigt snöfall här på Konvaljbacken,.Det är så ymmnigt just nu att man knappt set bastun....... 25 meter från farstubron. 
............ men det råder inte snökaos. Jag är så trött på användningen av ordet "kaos". Allt är "kaos" numera, enligt media. Det är traffikkaos, flygkaos, tågkaos, snökaos, köldkaos osv osv. 
Jag upplever inte kaos för att det råder "ymmnigt snöfall". Att man måste rätta sitt beteende efter vädret är ju ingen nyhet. När jag var liten bestämdes hela yrkeslivet på en bondgård av vädret............ ja utom söndagar för då rådde kyrkans regler! Pappa åkte till skogen för att hugga eller köra timmer när vädret det tillät, var det för besvärligt att arbeta i skogen, körde han hem några hölass från utägorna eller städade hos korna eller tog helt enkelt en "kojdag" dvs en dag man stannade inomhus. Hässja gjorde man bara i uppehållsväder. För att höet skulle kunna tas in skulle det ha varit en vecka med torrväder hela veckan. Om däremot höet var klart för att tas in i ladan en söndag tog vi inte in det. På söndagen arbetade man inte. Kyrkans regler var överordnat. 
Numera är vi så vana vid att vi kan "tämja" naturens krafter att det upplevs som "kaos" när vi måste starta en timme tidigare eller kommer fram en timme senare än planerat.Man kanske kan jobba hemifrån en dag med vesvärligt väder eller ha en telefonkomferens om man har den typen av jobb Det är naturligtvis svårare om man har ett jobb som absolut kräver att man befinner sig på ett visst ställe för att jobba.
På Mittnytt illustrerade man "snökaos" häromdagen med att visa och berätta att hemtjänstens personal nu var tvungen att sopa snö från bron när de skulle besöka gamlingarna. Hemska tanke!! På Rapport i förra veckan illustrerade man "flygkaos" med att en mamma spelade fia med knuff på Arlanda i väntan på att planet kunde lyfta.Undrar om barnen upplevde kaos?
Jag undrar hur vi är förberedda mentalt om kaos skulle utbryta? Kaos är när panik utbryter, när alla springer i panik åt alla håll, såsom man kan se efter jordbävningen på Haiti eller översvämningarna i Pakistan.

Man kan göra som LOA och göra vackra snökanter av den rikliga snön. 
När jag var liten var det ingen i byn som kunde skryta med vilka julklappar man fått. Det fanns inga pengar för det och det fanns andra värderingar än kommersialismens,................... men behovet att hävda sig fanns naturligtvis: vem gjorde de vackraste snökanterna, vem hade huggit den snyggaste granen elelr vam hade gjort de marschaller som brann längst?

4 kommentarer:

  1. hej..nu ville jag ju komma med ett värdigt bemötande av ditt blogginlägg..ler och nickar när jag läser det du skrivit,för att jag gillar de Något annat kommer jag inte på att säga JUST nu..ha re

    SvaraRadera
  2. Så många kloka ord....
    Ha en finfin helg!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  3. Kolla in Http://blogg.aftonbladet.se/joh316
    Jag har ett inlägg på samma tema.
    Ha de Pelle

    SvaraRadera
  4. Något som sysselsätter mina tankar då och då och nu särskilt under alla typer av "kaostillstånd", det är vår sårbarhet och vårt sårbara samhälle. Vi blir helt handfallna när tågen inte går, när strömmen går, när vattenledningen fryser...såg en tjej i morse som stod och tittade på sin bil som var övertäckt med snö från plogbilen, jag vet inte om hon trodde att snön skulle försvinna om hon tittade tillräckligt länge...

    Kan du maila mig på vitthusmedsvartaknutar@hotmail.com så kan jag skicka koden så du får snöflingor på din blogg. Jag försökte klistra in koden i kommentaren men det gick inte.

    Hälsningar,
    Regina

    SvaraRadera