lördag 15 januari 2011

Den ultimata skidåkningen

Att åka skidor i någon preparerad backe har aldrig "fallit mig på läppen" eller varit min likör. För mig har denna form avv skidåkning inneburit: 12 minuter i liftkö, 5 minuter i liftbygel, 2 minuter skidåkning..... för varje åk och dessutom 4 timmar i bil till och från backen. Mina barn säger att det beror på att jag är för dålig att "göra kul svängar och hopp"! 
Att jag inte gillar att åka i preparerade  spår beror på att det blir bara stress, antingen kommer jag  ikapp andra skidåkare stup i ett, eller så kommer andra flåsande mig i nacken och vill om. Hundskit i spåret också, läser på insändarsidan i ÖA .  Molly skulle aldrig bajsa i ett skidsår, men får ändå inte springa i dessa fina spår. När man stressat runt några varv,  måste man sätta sig svettig i en utkyld bil.Nej tack!
Den ultimata skidåkningen är att åka på skarsnö, gärna med någon cm nysnö på skaren. Det är inte alla år vi får så många veckor av denna lyx ..... skarsnö. I år ser det ut som om vi skulle kunna ha ett par månader med skare. Vissa år kan det bli kare som håller att åka spark på. 
Det fina med skarskidåkning är att jag åker direkt från bron, åker precis åt vilket håll jag vill. "Ska jag ta och åka över till Bönhamn, .........ner till Bräcksand och havsisens skare fram till sjöbodarna  ........ nej, varför inte bort mot Kåsta och Ringkallen?" Jag behöver inte ins bestämma innan jag åker vart jag skall styra kosan. Man får både sträcka ut diagonalåkningen, skating eller göra telemarkssvängar i backarna nerför kalhyggen elelr gärden ......... och det bästa av allt:

Molly kan springa med. Hon kom snabbt på att det är betydligt bekvämare att springa i mitt spår än att springa helt fritt, då hon går igenom skaren då och då. Tyvärr har hon ännu inte lärt sig så att hon kan springa i spåren efter bägge skidorna. Hon ser ut ungefär som när min dotter var i tio-, tolvårsålder och fått någon ärvd snäv kjol och skulle gå "kvinnligt". ........... men om några ytterligare turer har nog även Molly låtit bekvämligheten vinna och springer mer bredbent......... men mindre kvinnligt kokett. ! Som bonus får jag åka med Världsarvets fantastiska utsikter för ögonen....... hela tiden!


1 kommentar:

  1. HEJ! Håller helt med dig om,att det där med att åka på skarsnön är den ultimata frihetsnjutningskänslan.Läst dina övriga inlägg och vill bara säga det, att du är en baddare både på levandegörande skrift och bastubad :0) ha re gott å väl

    SvaraRadera