söndag 13 februari 2011

Bliv vid din läst

Jag har aldrig förstått varför man ska slänga saker bara för att något går sönder. Det har med tiden alltmer retat mig mer och mer att det alltid verkar finnas någon detalj som går sönder mycket fortare än resten. Ta t ex dragkedjor i en jacka. Utan den kan man inte använda jackan och många köper en ny trots att själva jackan är i perfekt skick....... och så dyr som jackor nu är. Skorna är ju också som allra bäst just när sulan har gjort sitt. Då passar skon perfekt.
Här behöver man inte kasta i onödan.. Går bilen sönder åker man till n´Göran i Barsta och går skorna eller dragkedjan i jackan sönder åker man....

 till Arne Viklund och hans fru Berit i Mjällom. 
Arne har varit skomarkare i Kramfors, men har nu slutat att pendla........... men laga skor kan han med briljans fortfarande och Berit är en hejare på att sy i dragkedjor!

Jackan blev som ny igen, dragkedjan fungerar bättre än den förra någonsin gjort.......... och fort gick det. Bara någon dag efter att jag lämnat in jackan ringde Arne. "Nu kan du hämta den, men du måste komma före onsdag, för jag ska till Jokkmokks marknad.......... har ett marknadsstånd där, ...... säljer termostövlar och hadskar.. Stövlarna är otroligt varma och lätta. Köper dem från Frankrike. Handskarna åker jag till Kina och köper. Har varit dit tre gånger nu, 16 dagar senaste resan. Har nu så många jag känner där att det är bara att boka en flygstol, så ordnar allt övrig sig. .......... så kommer allt jag köper där med båt till Göteborg. Det skulle komma en lastbil från Göteborg idag,......... men det är väl snökaos efter vägarna"

3 kommentarer:

  1. vad härligt med så händiga människor i din närhet!
    Ha en fin dag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  2. En sån dag som jag haft idag är jag inte bortskämd med. Det känns som jag inte riktigt haft kontroll. Ingen klocka som ringt på morgonen, ingen tid att passa, inte behövt göra varken äppelpaj eller mat idag och inte jobbat. Aj aj aj inte bra för moralen, men desto bättre för själen=)

    Vad härligt du har däruppe, med många trevliga människor i din omgivning och ett så lyxigt gym, med äkta frisk luft dessutom;-) Undra vem som är avis på vem?

    Ha det gott!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  3. GOD MORGON
    Mmm blixtlåsen idag är fisiga Och håller ingenting..Du har kommit dit ,som för mig Till mysigheternas plats Vad härligt
    Öbskar dig oxå En HÄRLIG alla HJÄRTANS dag Kram

    SvaraRadera