fredag 11 februari 2011

Ljust och fräscht........... mitt gym !

Det är inte illa att ha ett alldeles eget gym. Förstår att du är inte så lite avundsjuk?! ...... och ett gym som inte är lika från den en dagen till den andra. Den här vintern har dessutom naturen varit oerhört kreativ och outtröttlig när det gäller att skapa nya "maskiner" och övningar. Jag tänker naturligtvis på de styrketräningsmöjligheter, som snön ger! Inget svettunket källargym!

"Dagens program ser tufft ut, Husse", säger Molly, när hon ser att hela uppfarten från stora vägen har dravat igen . Snödrivor på 1 meter. . Jag tar fram dagens styrketräningsmaskin...............

... snöspaden.

Till en början ser det ut att ta hela dagen.  Jag som hade tänkt åka till skomakarn i Mjällom vid lunchtid. Strålande sol! Jag kan ju alltid börja och använda min livlina "ring en kompis" (Pelle!) om jag inte hinner. Han åkte till Sundsvall för att hämta barnbarnen tidigt i morse, men kommer hem vid tio. ... så det är bara att ta en spade snö i taget........ välpackad och lätt snö.

Jag använder alla lyfttekniker jag kommer på och inte riskera varken rygg eller hjärta........ har ju läst en del artiklar om hur snöskottning är farligt för hjärtat, men tar man det lugnt i början är det ingen risk! "Börja med att sopa bron" brukar man säga i "läkarprogrammen"  För att göra jobbet ännu mer lustfyllt arrangerar jag olika tävlingar mot Molly: "största snöklumpen på spaden" (100 försök), "vackraste snöklump" (100 försök), "rundaste snöklump" (100 försök) osv. Vartannat försök var mitt och vartannat Mollys. Jag skötte spaden åt henne, för hon klarar ju inte den.............. ännu!.

Vid tio kommer Pelle från Sundsvall och stannar (Puh! ... skönt med liten rast) och erbjuder sig att fara hem efter traktorn/snöslungan, men jag avböjer. Dels har det blivit oerhört mycket roligare än jag trodde och dels hade Pelle varit igång sedan 5 och behövde en välförtjänt frukost. .... 

.............och bara trekvart senare var hela vägen uppskottad!

Om jag istället använt gymmet på Vallen hade det kostat 60:- för ett pass, resan dit hade kostat en femtiolapp...... och då hade all snö varit oskottad...... och jag hade inte fått njuta i solgasset. ... och vinna alla tävlingar mot Molly, 
Hon vann visserligen "snabbast smulade snölass", men jag vann alla andra grenar, även om Molly gastade om att jag skulle ha lärt av Moa och fuskat............ att hon bara kan: anklaga Husse!? Usch!

"Den här snövallen har du ju inte skottat upp själv, Husse?! Du vågar ju inte ens komma hit upp!"" 
----------

Vad jag gjorde för de 60:- jag snuvade gymmet på? Jo, jag intog en fantstiskt god pizza på Höga Kustens nya pizzeria: Pizzeria:Vallen. 

2 kommentarer:

  1. hahaha du är bara för härlig, Moa hälsar att hon aldrig fuskat, det är Ingemar som fuskar säger hon ;o)
    Ha en fin kväll!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat, nu vet jag ju din kapacitet så nu kanske jag väntar ett tag med det grova arteleriet efter varjeb snöur. Ha Ha.Ha en skön helg/ pelle

    SvaraRadera